Já osobně jsem s baterií na svém e-kole velice spokojený. Mám ji 7 let a stále maká. Používám ji tedy jenom při stoupání, proti větru a po rovině při rozjezdu. Po rovině pak jede to těžší kolo i bez motoru s minimální námahou jako dráha. Pak ujedu i v horách klidně 60 km. To mi stačí. Takže tady bych viděl nějakou perspektivu e-mobility. Ale pozor, koupil jsem přes Ali ex. 60 Ah baterii z Číny za 1500 Kč. Věděl jsem, že je to blbost, ale říkal jsem si, kdyby měla aspoň 10 Ah. Tak ani to ne. Na výletě došla po 30 km. E-auto bych tedy nechtěl, i když vzhledem k nižším nákladům na údržbu, při započítání nákladů na benzín třeba za 10 let a cca 250 000 km, nemusí provoz e-auta vycházet o moc dražší. Pochopitelně kupovat e-auto z druhé ruky a dávat tam novou baterii za další statisíce korun bude asi málokdo. Pak půjde celková ekologie jejich provozu opravdu do háje.
Tohle věděli vědci od samého začátku a varovali. Jenže senilní diletanti z Bruselu si trvali na svém.
oni totiž senilní diletanti z Bruselu znají od auta nanejvýš jen zadní dveře, které jim otevírá šofér.
Pokud by mi baterie degradovala tempem, který naznačuje článek tak bych byl ten nejšťastnější majitel Tesly.Proč? Sedmý rok vlastnictví bych baterii reklamoval a dostal buď fungl novou nebo z velké části repasovanou tudíž by hodnota mého auta dost razantně vzrostla. Problémy s recyklací baterií? Blbost. ,,Vysloužilé" baterky budou mít druhý život v úložištích el. Energie a po dalších x letech se zrecyklují s 80% obnovitelností přičemž technologie recyklace se stále vyvýjí a brzy by měla dosáhnout k 90%.... Spalováky rozhodně nazavrhuji tak jako bezmezně nefandím elektromobiltě, vše má své ideální využití.
To o tom druhém životě baterií a 80% obnovitelnosti při recyklaci jsou dobré bláboly 😉
Ačkoliv je výsledek hodně špatný, rozhodně není absurdní...ale rozhodně z tohoto kusu nelze posuzovat všechny baterie... to asi předchozí majitel něco pěkně zaspal...a to nejsem fanda aut na baterky...teda krom RC
No konečně někdo řekl pravdu a nastínil realitu.Jen se dál zamlčuje totálně neekologická těžba lithia včetně dalších rud a jejich zpracování, zamlčují se přesuny rud přez kontinenty a přesuny hotových výrobků do montoven...Zamlčuje se ekologická zátěž výroby elektřiny na ujetý km...Je to pouze boj ropné a elektrické lobby, kterou jim obyčejní lidé mají zaplatit....A vzhledem k tomu,jak nám elektriku.... rvou do hlavy...elektrobaroni zatím vyhrávají...Ojeté elektrické auto okolo 7-8 roků stáří se stane pro majitele prakticky neprodejným exponátem, koupí si ho s rizikem , že mu klekne.. baterie, jen opravdový šílenec, nebo totální fanda elektriky....Nové elektroauto si může nové dovolit jen velmi bohatý člověk, což většina běžných motoristů rozhodně není.
to co se děje bych okomentoval. že hloupost vládne světu..
Baterie jsou problém každodenní, stačí se podívat jak degradují tužkové baterky co používám v ovladači.
Takže si živě dokážu představit kolik náhradních baterií do E-auta budu potřebovat když mám nájezd 300 tisíc km za 5 let. Za ty prachy postavím stáj a do něj zaparkuju dostihového koně, ale do práce vyrážím o tři hoďky dřív, abych docválal včas.
To je ekologie EU, banda totálních dementů co mají kapsy plný peněz, hlavu dutou a nenechají si poradit.
Už abych viděli světlo na konci tunelu, kde stojí .....ČR není v EU
Ano stačí se podívat na staeé monočlánky které vydrželi v rádiu celý rok při každodenním používání.Dnes pár dní a koupit nové.Dříve se vyrábělo kvalitně a dnes jen pro zisk.A kolik bude muset být nabíjecích stanic a kde se veme elekřina na nabíjení budeme svítit svíčkami.Hlavně ,že experti z EU dokazují svojí moc,
To je ale u ojetých aut naprosto běžn a hlavně, vůbec nijak se to neliší od benzínových, nebo naftových aut. Např. teď zrovna řešíme 10 let staré ojetá auto s nájezdem 156 000 km, které má motor, u kterého je nutné udělat totální generálku. Nabídka od servisu 142 000 Kč bez DPH, co je téměř to samé, co se dalo za auto při nákupu. Navíc informace, že se baterie nedá recyklovat je lživá. Jsou už na to fabriky, které to dělají, ostatně sama Tesla v rámci vlastní fabriky recykluje baterie, které se po vyrobení ukáží jako nepslňující kritéria. A navíc, každá baterie se dá opravit. Většinou neselže jako celek, ale jenom její malá část, takže rozebrat, najít problém, vyměnit články, složit a jezdí se dál. Ale to by neznělo tak zajímavě, že? Ae to by se pisálek musel zajímat, vzdělávat, nepapouškovat jenom to, co najde jinde a nekriticky to šířit dál. Elektromoblita je jednoznačně cestou, jestli to bude poháněné vodíkem, bateriemi, kondenzátory, nebo něčím jiným na uskladnění enenrgie je jedno, to se vykrystalizuje během dalších let, ale auta na elektřinu jezdit budou. A nejen ta. A to, že se to někomu nelíbí je naprosto nepodstatné. Výhody jsou jasné a ne nadarmo by 9 z 10 majitelů elektromobilů by do autem na bezín nebo naftu už jezdit nechtěla, jak ukázal jeden z průzkumů.
Vámi uvedený případ je u aut kterými jezdí většina z nás zcela ojedinělý , ovšem u elektomobilů se jedná o nevyhnutelnou skutečnost danou funkci baterií.
Běžný automobil vydrží 20 let provozu, a u dieselů je nájezd 300 - 500 km zcela běžný. Navíc užitná hodnota - dojezd těchto vozu s počtem najetých kilometrů neklesá.
Na jeden klasický automobil tedy budete muset vyrobit alespoň tři elektromobily. Uvědomte si, že cena vozu ( mimo luxusdních ) je daná náklady na jejich výrobu, a je tedy přímo úměrná ekologické zátěži s ní spojené. Proto je elektomobil už z výroby zcela neekologický.
Recyklace baterií nic neřeší, je také extrémně drahá i proto, že také výrazně zatěžuje životní prostředí.
Současné elektomobily jsou jen drahou hračkou pro bohaté, na kterou jim přispívají formou dotací a východ všichni ostatní. Hračkou proto, že poskytují jen omezenou mobilitu a použití (třeba v zimě) nejen za cenu nadměrných nákladů ale i času spojeného s jejich údržbou (nabíjením) - ne každý má k dispozici stabilní el. přípojkou.
Závěr Vašeho příspěvku je mix totální technické neznalosti a fanatické víry. Základem problému je totiž nosič energie a její transformace, která sebou nese nevyhnutelné ztráty. Jednoduše výroba el. její transport a transformace, nabíjení baterií a účinnost elektromotoru je horší než přímé použití dieselmotoru, to je zásadní fakt..
Osobně elektomobil, tedy vůz poháněný elektrickou energií nezavrhuji, ať se klidně prodává, ale bez dotací a investic z kapes nás všech. teprve tak se pozná, že se jedná o něco lepšího, nebo jen nesmyslnou vizi bez reálného přínosu.
Předělat na šlapací a teprve to bude ekologické auto. A nebudou mrtví při bouračkách. 😄
Přidal bych k tomu ještě setrvák a bylo by to i s rekuperací : ))
To je celkem jasné, že nikde žádný výrobce elektroaut nedává informace o životnosti baterií, protože je neví. Nicméně pokud lze hodně hrubě odvozovat od klasických Li-Ion baterií jako jsou např. v noteboocích, tak problém Li-Ion je, že i když se baterie nepoužívá, tak ztrácí na kapacitě prostě časem. Kdo používal baterku v notebooku, tak ví, že životnost je okolo 2000 cyklů a pokles je za 5let o 30% a více, podle používání a podmínek provozu (okolní teplota, ne/nabíjení na 100% apod). Nevím, jaký dojezd má standardně Tesla (a ani mě to nezajímá), ale odhaduji, že za 5-8 let bude mít kapacitu baterie někde na 50-60% původní. Pokud auto bylo dlouhodobě provozováno někde v tropech nebo na Floridě a majitel ji nabíjel na 100%, tak jí dělal kontinuálně medvědí službu. Nevím odkud ten youtuber je nebo odkud je to auto, ale tohle by uvedený dojezd celkem vysvětlovalo.
Proč je neví? Oni si otestují kolik ta baterka vydrží cyklů při konkrétních podmínkách a podle toho si spočítají, jakou dají záruku, aby se jim to vyplatilo...
No hlavně ten youtuber ten krumpl už kupoval s tím, že věděl že baterka je KO - chcípl/li v ní jeden článek/články..to jen pro pořádek...Tesla to řeší výměnou celé baterky za cca půl míče? Tak nějak...youtuber chtěl jen ukázat, že ta baterka ale půjde opravit, za zlomek ceny..nicméně problém bude v tom, že v té baterce budou postupně odcházet další a další články, protože ta baterka je prostě už stará...takže vůbec bych se nedivil, že by zase nějaký článek musel měnit v poměrně dost krátké době...ojeté elektroauto? ne, děkuji nechci...stačí se zeptat jakéhokoliv RC modeláře, co se dělá se starými baterkami - ty se neopravují, ty se prostě vyhazuji : )))
A vy, kdybyste opět jenom nepapouškoval, tak byste věděl, že právě ti, kteří se baterkami zabývají celý život, a tím nemyslím modeláře, se těí na každý havarovaný nebo ojetý elektromobil, protože z něj je obrovské množství článků, kterým ve většině případů naprosto nic není a mohou sloužit další roky dál v jiných aplikacích. Například v pátek jsem se bavil s jedním z nějvětších odborníků tady v ČR a říkal, že má vlastnoručně otestovanou výdrž článků A123 (Li-Fe), kdy za předem daných podmínek ten člínek zažívá 6 cyklů každý den už 13 let v kuse a nepozoruje na něm žádnou změnu kapacity ani parametrů jako je vnitřní odpor atd. A to ne na stole, ale v aplikaci, pro kterou byla baterie určena. Takže pokud se k baterii uživatel chová jak má, tj. bez přebíjení a bez hlubokých vybíjení (že, testeři aut, kdy běžně testujete dojezd a hrotíte to a dojíždíte v nabíječce se 4% kapacity a pak ji vrznete na rychlonabíječku - což je to nejhorší co pro ni můžete udělat - první hřebíček do rakve - ale o tom už nepíšete, že). Auta na baterie mohou mít obrovské dojezdy a obrovskou výdrž baterií, ale to by se na rychlonabíječky muselo jezdit jenom vyjímečně a hlavně, nabíjet ideálně do 80 kapacity a nevybíjet na méně než na 20 kapacity. Pak bude výdrž baterie několikanásobná a dramaticky převýší životnost celého auta, takže by ta samá baterie mohla slouit ještě v jiné aplikaci další roky a roky.