No v případě ČR, kdy máme registrováno necelého půl procenta EV na celý vozový park, je to debata spíš tak až za 10 let.
Dobrá taktika, počkat až si ekektroautiček koupí víc lidí a pak je zpoplatníme😁
Pokud se na to podívám nezaujatě (pokud to jde), tak je jasné, že současný model je neudržitelný. Poplatky na údržbu a výstabu komunikací se budou muset změnit. Svět BEV a ICV je natolik odlišný a současný trend přechodu na čistě elektromobilní platformu je také natolik zřejmý, že poplatky za ujeté kilometry budou asi nejschůdnější řešení. To je pro oba světy společné. Jsou to pořád auta na přesouvání lidí a nákladu.
Pokud se týče dalších poplatků, tak BEV platí emisní povolenky v ceně elektřiny (u nás je 44% pořád fosilní elektřina). To by se mělo narovnat, protože tyto poplatky ICV za fosilní paliva u nás neplatí.
Další příliš nepublikovaná oblast jsou dotace do fosilních paliv, které jsou srovnatelné například s dotacemi do obnovitelných zdrojů. Četl jsem už stokrát, kolik miliard platíme ročně solárním baronům (2008-2010), ale že platíme přibližně srovnatelné částky do fosilních paliv, o tom se nemluví. Není to populární. Přitom je to asi 13,5 miliardy ročně.
Takže co s tím. Asi by měla paliva mít stejnou daň jako ostatní komodity navýšenou o emisní povolenky plus daň za horší životní prostředí a tyto peníze přerozdělit do nemocnic na léčení respiračních chorob a zlepšování životního prostředí?
Pokud se na to podívám nezaujatě, pak jde jen a pouze o příjem do státního rozpočtu a nemá to nic společného s elektromobily.
Investuje se do hromadné dopravy, což opět snižuje spotřebu benzínu, nafty a snižuje příjmy státního rozpočtu. Nehledě na dotační podporu vlaků a autobusů.... A zlepšuje to životní prostředí.
Zdanit se dá vše. Pokud to lidé dovolí a nechají si to líbit.
Prostě jde snižování příjmů státního rozpočtu a vlády budou hledat cesty, kde lidi obrat jinde.
No a jelikož jsou elektroauta těžší, než auta se spalovákem, měl by nespíš být v přepočtu vyšší i poplatek, pak by se měl zavést poplatek, když nejsou cestujícími zaplněné volné sedačky, ono by se našlo ještě pár dalších daní... jsem rád, že jsem senior. Být mladší, asi by mě vidina života v takové dekadentní společnosti dost ubíjela.
Ona ubíjí v podstatě už dnes. Člověk musí před tím vším zavírat oči i uši, aby ho to každý den tak neskutečně nerozčilovalo.
Elektromobilita a auta, pokud má doma, nebo ve firmě FVE a dobíjí výhradně z toho, asi by to mělo smysl, že je to ekologické, jinak ne, elektrika je vyráběna v tepelných elektrárnách, což ekologické není, elektromobil, tak jako obyčejné auto se spalovacím motorem je vyráběno stejně, tedy výrobní uhlíková stopa je stejná, navíc výroba motoru do el. auta, baterií je daleko náročnější na energie a tím zplodiny - uhlíkovou stopu, jak Zelení básní.
Auta by měla platit všechna a všechno, bez rozdílu, nějaké úlevy ,že jede na elproud? Proč? je to volba pro každého z nás.
Výroba baterie je značně náročnější, ale výroba elektromotoru je zase značně jednodušší než spalovacího motoru. Na vyvážení větší náročnosti baterie to nestačí. Při výrobě elektroauta vyprodukujete cca 2x více CO2 než u spalovacího, ale poměrně rychle se to vyrovná. Když budeme počítat energetický mix v ČR.
myslím si že i zdanění km u kol, koloběžek, kolečkových bruslí a koneckonců i chuze je potřeba trochu zpoplatnit přece se tu nebudeme courat zadarmo na tom světě
Elektro ......ci už vám to konečně došlo že spalovací motory přináší do státní kasy obrovské peníze z nichž se platí infrastruktura, policie a mnoho dalšího????:?
Tak teď se uvidí jak he ta elektromobilita levná a ekologická. 1 kW za 15 - 25 Kč u stojanu (bez daní a spotřebních daní....).
Píšu o tom co se začalo tlačit dotacema na elektroauta. Kde vezmou státy peníze z provozu. Znamená to 1 - 2 Kč na km.
U spalováků to bylo dáno objemem motoru a spotřebou. Jak to chtějí udělat u elektroaut netuším, ale doufám že to bude stejně blbě jak celá elektromobilita. Cíl krásný ale to pitomé provedení.....
Návrh však čelí i kritice. Odpůrci argumentují, že zavedení poplatku by mohlo snížit atraktivitu elektromobilů, které jsou vnímány jako klíčový prvek v boji proti změně klimatu. Navíc by poplatek mohl nespravedlivě zatížit spotřebitele, kteří se rozhodli přejít na ekologičtější způsob dopravy v rámci svých snah o snížení uhlíkové stopy. Jako vážně ?? Těžší auto , o uhlíkové stopě můžeme jen diskutovat, ale hlavně z našich peněz dotace na ty krámy a jim by se to mohlo zdát nespravedlivé ?? To je fakt už tragický
Myslím, že i cyklisti by měli platit poplatek za cyklostezky, takovou obdobu "dálniční známky". Výstavba a údržba cyklostezek je poměrně finančně náročná a vzhledem k tomu jak k poplatkům přistupje ČT a ČRo mám za to, že cyklopoplatek by měli platit všichni majitelé jízdních kol a koloběžek a to včetně těch elektrických a inline bruslaři by mohli mít poplatek poloviční. 🙂
A nezapomenout vybavit GPS lokátorem i chodce aby se mohlo sledovat kolik km ujde po chodnících a podle toho je zpoplatnit.
Nejenže přínos elektromobily je velmi sporný, drancováním krajiny počínaje a problematickým provozem konče. Malý dojezd, čas nabíjení, možnost nabíjení, váha těchto aut, zničená krajina, kvůli el. rozvodům atd. A dotace na tento nesmysl? Je to jako by jste dali sousedovi číslo svého účtu aby si toto rádoby auto koupil. Rozdělují se i peníze těch, kteří tento nesmysl nechtějí. Zlodějina.
SUPER napsáno
No, přinejmenším je zajímavá myšlenka, že by se peníze investované přes dané ministerstvo (rozpočet) počítal podle toho, kolik dané ministerstvo vybere na aktivitách ve "své správě".
Nevím, jestli to v anglii tak skutečně funguje, ale u nás rozhodně ne. Peníze jdou prostě do rozpočtu a dálnice se nestaví z peněz vybraných za dálniční poplatek nebo spotřební daň z pohonných hmot....
V anglii by se rychle naučili stáčet tachometry 😉 ... jestli potřebují poradit, mohou přijet na exkurzi do našich autobazarů..... ;-)