Mě by bohatě stačilo, kdyby se tento e-segment přestal jakkoliv dotovat pobídkami, parkováním zdarma, odpouštěním daní a dálničních poplatků.
Za rok 2022 dotace do těžby a výroby fosilních paliv přesáhli 1 bilíon dolarů. Bez těch dotací by benzín i nafta stály nesmysl.
Jo, dostali nesmyslnou dotaci a úlevy tak je potřeba to vrátit
Auto jsem kupoval loni bez dotace. Letos jsem kupoval spalovací dodávku a sednout do ní z elektroauta je šílené. Hluk, vybrace, nejede to, netopí v zimě. Nefunguje pořádně adaptivní tempomat. To že čumím skoro po stejně ujetých kilometrech 20 minut u benzíny než bude volný stojan na dálnici. Nabíječky volné. Čekám až budou dodávky s dojezdem srovnatelným s osobním autem a nafťák jde z domu, protože je to šílené zklamání.
Myslím si, že v současné době ještě není elektromobilita přínosem. A její vliv na green deal (který je podle mě v současné době nesmysl) je mizivý. Jsou podle mě naprosto jiné oblasti, kde by se mělo šetřit životní prostředí.
Bohužel, tohle je jediné opatření, které má za sebou silný lobbing.
Výstavba železnic - lobbing 0
Výčet zeleně namísto vybetonovaných ploch (ala rušení silnic a parkovišť) - vyložený odpor
Více MHD (namísto aut) - vyložený odpor
Výraznější podpora bytovek oproti satelitům - odpor
atd
Již dnes máme spravedlivou možnost jak financovat silnice a to je mýto. Jen by se rozšířilo. Jinak primárně spotřební daň neslouží až tak jen k budování infrastruktury, ale i úhradě následků z používání něčeho škodlivého. Ať již se jedná o alkohol, cigarety nebo fosilní paliva. Uvědomte si, že s provozem spalovacího automobilu vznikají emise nejen CO2, ale i dusíku, prachu ze spojky a brzd, jediné co má elektromobil lokálně je oděr pneumatik. Navíc emisemi CO2 a globálním oteplováním vzrůstají škody na životním prostředí, pojistné události. Proto není možno brát spotřební daň z paliv jako peníze na úhradu nových silnic, ale jako sanaci škod způsobených na zdraví lidí a životním prostředí automobily.
Kvůli tomu se zavádí emisní povolenky pro fosilní paliva, které jsou jako na jediné palivo pro automobili a to elektřinu uplatňovány dlouhou dobu. A dnes je elektrická energie mnohem dražší než benzín a nafta. V litru benzínu a nafty je více jak 10 kwh energie a kupujete ji za 35 kč, tj, 3,5 Kč za 1 kwh, elektrickou energii za 6-12 Kč. Ale elektromobil má reálnou spotřebu přepočtenou na benzín a naftu jen okolo 1 až 2 litru paliva, proto jeho provoz i tak je mnohem výhodnější. A vyprodukované emise i při výrobě el. energie v uhelné elektrárně jsou mnohem nižší. O ostatních elektrárnách vůbec nemluvě.
Elektromobil nemá brzdy? Navíc otěr pneumatik je větší kvůli váze vyšší.
Další věcí je, že auto neprodukuje dusík. Oxidy dusíku vznikají kvůli různým opatřením na snížení CO2.
Další věcí je, že vůči prachovým částicím fungují vozy s dpf jako čističky vzduchu.
Tak samozřejmně zcela logicky by měli cálovat jak mourovatý. Jen jejich výroba v uvozovkách čistého autíčka dá planetě pěkně zabrat a ježdějí po silnicích to taky není jejn tak ty vozy jsou extréměn těžké a ničí to víc tu vozovku než obyč auto. takže minimálně cca 3 Kč/km by jim slušel k té ceně elektřiny. HEhe já se směju těm jejich budete jezdit zadarmo. bože kdokoliv mě kdy řekl že pro mě má něco zadarmo tak to vonělo švindlem :)
to je neuveritelne , sokujici , co z nich pada .
Rozdíl ve váze není 2x více, ale většinou cca 200-300 kg. On motor, převodovka a palivo včetně nádrže a dalších systémů taky něco váží. A většinou mají širší gumy, takže zátěž na silnice je plně srovnatelná.
Tady někdo chyběl na hodinách fyziky na základní škole!
Širší pneumatiky = menší zátěž. Váha se rozloží do větší plochy. Důvod, proč mají EV úzké pneumatiky je ten, že s šíří pneumatiky stoupá valivý odpor. Tedy by rapidně klesal dojezd. EV tedy s vyšší váhou a užší pneumatikou více zatěžují vozovku.
Ale ještě není pozdě se dovzdělat!
Ať platí za kilometr jako to zavedl Island. Když zaplatí na kilometru ekvivalent spotřební daně, tak to bude následně fér a budou přispívat stejně. Vychází to kolem 1,50 Kč za kilometr.
Jenže na Islandu to budou platit i spalovací auta.
To se dalo cekat. Pokud by se opravdu preslo na elektromobilitu stat prijde o 80mld na spotrebni dani z paliv. A toho se jen tak nevzda.
To bude trvat desetiletí a jestli vůbec ...
Já bych zdanil všechna auta stejně. A to tak, že by se už neplatily dálniční známky, jen by se platila silniční daň. Nějaká rozumná částka, třeba 5 až 10 tisic ročně za každé auto. A třeba to dát podle hmotnosti.
To, že petrol headi platí ještě spotřební daň je jejich smůla, je to taky tlak na to, aby přešli na lokálně bez emisní auta.