V prvé řadě by bylo účelné zrušit zbytečnou byrokracii v celém hospodářství a ve školství se zaměřit hlavně na ty žáky kteří umí samostatně uvažovat a jsou schopni se samostatně učit a i odvozovat neb pouhé biflování se snadno zapomíná a v praktickém životě obzvlášť v technických oborech potom tento člověk který má dobré známky kvůli biflování mnohdy neví jak řešit i celkem jednoduchý úkol
Na školách naopak učí děcka pracovat vyloženě podle pokynů. Samostatnost dnes nic není.
Při srovnávacích ročníkových testech, při přijímacích jde o strategii.
Žáci jsou trénovaní na to, aby si ty testy a zadání Dobře přečetla, aby u eměli strategický vyhodnotit, který úkol by jim zabral moc času, ale malý bodový zisk, tak to raději přeskočit a řešit jednodušší úkol. ..
Tam nějaké samostatného řešení ani neexistuje. Zák si musí v Bratislavě mezi správnou odpověďÍrán z a, b, c, do. Všechny odpovědi vypadají stejně hloupÍ, jen jedna z nich je spravna. .. Není čas vymýšlet vlastni řešení.
I v matematice nejvíc času zabere čtení zadání. A nestačí normální úsudek, selský rozum.
Vím to, jak na tohle trénovala maturanty.
Elity si musime hyckat ... a proto MSMT odmitlo v tomto skolnim roce financovat matematicke a fyzikalni souteze pro nadanejsi deti na zakladnich skolach (archimediada, pythagoriada).
Jsem urcite pro viceleta gymnazia. Ale mel by se zmenit duvod, proc na ne deti odchazeji. Castym duvodem bohuzel je, ze diky inkluzi nechteji na zakladce zustat, protoze byt ve tride s nekolika vyrusujicimi, agresivnimi a hykajicimi detmi je nebavi. Zakladni skola by nemela byt ve stylu "vyhrali jsme vsichni". Nemela by byt tou, ze ktere chytre deti odchazi, protoze jim nic nedava. Inkluze bohuzel hodila do kose deti bez problemu a uprednostnila deti, ktere vyzaduji specialni pristup. Osobne tohle vnimam jako duvod pretlaku pataku do primackych trid.
Ne, ze je to nebavi, ale ty deti zakrni, zlenivi, protoze se po nich moc nechce. Jede se podle tech slabych a detem nadprumerne chytrym to nici budoucnost.
Tu elitu, vychovanou víceletými gymnázií, Češi vychovávají pro jiné státy. Předpokládám, že většina z těch mladých, inteligentních a schopných lidí odejde již po maturitě studovat do zahraničí, kde pak i nejspíše zůstanou a nebo po absolvování české VŠ a seznámení se s realitou běžného českého dospělého života rychle zmizí dělat kariéru za hranice. Ono se totiž asi žádnému schopnému, inteligentnímu a pracovitému mladému člověk nebude chtít platit jedny z nejvyšších daní z práce v EU, pobírat 1/3 plat oproti kolegům v Německu, mít jedno z nejvíce nedostupných bydlení v Evropě a platit téměř nejvyšší ceny za cokoliv. Výjimkou by bylo, kdyby se mladík chtěl dát na politiku. Ale to by pak nebyl schopný a už vůbec ne elita. A to je ta krásná země, země česká...
Nesouhlasim.. Potkala jsem a mela jsem kolem sebe jiz mnoho absolventu viceletych gymnaziich a zadna elita se z nich nestala. Pak jsem potkala hodne nadanych lidi, kteri ani nevyuzivaji svuj intelekt pro “spolecnost” resp.tak, aby se stali temi “elitami”. Sve nadani vyuzivaji pouze pro svuj pohodlnejsi zivot. Aby se nekdo stal tou zminovanou elitou, nestoji na tom, zda vystuduje vicelete gymnazium. Ale zminovane segregarstvi a soucasny stav viceletych gymnazii tou cestou urcite neni.
No a nechat je degenerovat na ZŠ, která se jim nijak nevěnuje, tou cestou tedy je? Nebo jaká je další možnost, pokud zrovna nemají štěstí být na soukromé škole?
S přechodem nadaných dětí do víceletých gymnázií souhlasím. Problém mám s pojmem nadané dítě. Do loňska jsem dlouhodobě pracoval v ZŠ na maloměstě s víceletým gymnáziem. Několik opravdu nadaných dětí jsem tam za ta léta potkal, ale že by jich bylo každý rok cca 30 se mi rozhodně nechce věřit. On se z toho totiž stal takový trend: "Pošleme Frantíka/Františku na ten víceletý gympl, oni nám ho tam lépe připraví, než na základce. Tam ho ti pomalí a hůře se učící zdržují." Ono to taky, při konverzaci maminek, lépe zní. To, že se tam úplně průměrný Frantík/Františka protrápí mezi těmi opravdu nadanými, to rodiče asi moc netrápí.
Protože jde především o rodičovskou prestiž. Kdyby se výhradně na gymply přijímalo podle IQ testů, zvýšila by se prestiž školy a zdaleka by se tam každý nedostal. Stačí se podívat na Gausovu křivku a máte odpověď o možnostech společnosti. Socialismus se bude z myšlení lidí dostávat po mnoho generací.
Učitelka doučuje žáky ze ZŠ, ale i z gymnazií, i z víceletech.
Vsichni stejně hloupÍ a drzí.
Posledně při hodině odmítla studentka dělat příklad na odmocniny
Neboť to už prý neberou, ona je na doučování proto, aby jí učitelka vypočítala integrály a derivace. A z odmocnin už žádná písemka nebude.
Ucitelka: ale odmocniny musíš umět pořád, jinak nepochopíš a nevypočítáš ntegrály.
Studentka: ne nechci, ty jsi placená, Abych vypocotala na pisemce integrály a odmocniny už nepotřebuju.
Tak to šlo dokola, potom musela učitelka říct matce té 14lete "studentky", ať už příště nechodí. Že to nemá smysl.
Děti nebo rodiče chtějí na víceleté gymnázium proto, aby nezažívali ten bengál. O přestávkách, v hodinách. Řev, šikana, bezohlednost k ostatním. 1 učitel může , když je zdatný, zvládnout maximálně 5 dětí s různými zvláštními potřebami ve třídě. 2-3 jsou pod průměrem, 2-3 nad průměrem. Ostatní musí být kolem průměru. Dnes to vypadá tak na 2 třetiny žáků se zvláštními potřebami ve třídě, a každému musí ten 1 učitel vlastnoručně sepsat individuální vzdělávací plán. 30% žáků naprosto otrávených z toho všeho. 1, 2 nadaní motivovaní žáci (s tím se nenarodili, mají to tak výchovou od rodičů) se opravdu mohou o sebe postarat sami. Určitě by se jim hodily vhodné víkendové i prázdninové aktivity, rozvíjející jejich zájmy a znalosti, třeba na vysokých školách. Všem žákům "volné hodiny" v běžném vyučování, kde za podpory odborníků bude probíhat ta inkluze, kde si žáci budou v klidu doplňovat nebo rozšiřovat potřebné dovednosti. Školám, rodičům jasná pravidla, pevný řád, možnost vyloučení ze školy. Zrušit omlouvání jen rodiči z výuky, max. na 3 dny za pololetí.
Že ZŠ co nejdřív uprchnout. Honem děcko dejte prý, dokud vám nezparchantÍrán úplně.
O normální děcka se škola nestará. Tam se musí starat o autista, o UA, o ty co mají nějaký papír z poradny. Na ty normální není čas.
Dřív nás škola automaticky připravovala k přijímacím na střední školy. Měly jsme 1x za týden odpolední vyúčtování - hod.matematiky, hod. Češtiny.
Dnes musí rodiče platit tisíce za soukromé doučování.
Ač tento národ po staletí přichází v krizích o své elity (většinou za významného přispění vnějších nepřejících sil), přesto je schopen vždy vygenerovat elity nové. Zvláštní věc: nemá je rád.
Myslím, že je to ještě horší: žádné významné vnější síly tu nejsou. Všechno si to děláme sami.
Už jen slovo "elity" o paní něco vypovídá, nikdo není lepší jak ostatní, každý má nadání na něco jiného.