Filmů, které nekriticky velebí velké osobnosti, jsou natočeny desítky. Tady autoři zobrazili Smetanu jako člověka. Byl svůj, leckdy nepříjemný, ale nic to neubírá na jeho hudební genialitě.
Takto to viděl Husák: "Mladý chlapec, tam napíše na dve, na tri stránky čosi. Vyhlásený za spisovateľa od svojich dvadsiatich piatich rokov doživotne, považuje za právo, že spoločnosť ako takého veľkého cenného človeka ho má držať. Si nevymýšľam. Nechcem mená uvádzať, faktické veci. A sa mu dá hneď tvorivé štipendium, nič nevytvoril, nikdy nič neukázal, že vie vytvoriť. Vyradený z inej práce, stáva sa profesionálnym spisovateľom. Prosím Vás, my máme profesionálnych spisovateľov asi dva razy toľko ako Francúzsko alebo niektoré iné omnoho väčšie štáty než my. Z toho vzniká toto privilegované postavenie. Však. Priemer často. Trocha to opeprí nejakými oplzlosťami, sem tam dva, tri pornografické výrazy a už hovorí, aký som svetový, však. To sa nosí v New Yorku, jak to, že to neuznáte, že ja som takýto svetový. A my to trpíme, dívane sa na to, vydávame to za peniaze, ide to do šrotu lebo to nikto nečíta, však. A pestujeme kult voľajakých privilegovaných ľudí."
Dneska, aby to bylo diváky přijato, musí se přimout jiný úhel pohledu. Vezměte si třeba film Bába z ledu. Tam byla erotická scéna s Krónerovou , kterou Slovensko nevydýchalo a musela se vystřihnout. Já se mu nedivím.
Dneska, aby to bylo diváky přijato, musí se přimout jiný úhel pohledu.
Opravdu? Podle všech diskuzí to vypadá přesně naopak.
Je to kupodivu, ale i v 19. století lidé souložili. Nebojme se zbavit národní buditele závoje. A Smetanova hudba? Ta je notoricky známá. Obzvlášť Prodaná nevěsta a z ní především árie, kdy kněžna Libuše, opřená o Čertovu stěnu, prodává náčelníkovi Braniborů Daliborovi hubičku.
P.S. Už se těším na seriál "Scénky z obrozeneckých večírků". To bude hrobeso.
Jasně, že se v 19. století souložilo - a myslíte si, že dnes národ neví, jak se to dělá, takže je mu to potřeba ukazovat stále a stále, v různých polohách a na různých místech?
Autor ,tedy režisér asi neměl v úmyslu divákům představit Smetanovu hudbu, která je všeobecně známá ,ale život v tomto případě jeho intimní stránku. Myslím, že pornografie to nebyla a zřejmě film hodnotili prudérní kritici z řad diváků.
Pornografie to nebyla, ale vnucuje se pocit, že se autoři zaměřili pouze na negativa a nevyvážili žádným pozitivem. Bedřich Smetana byl normální člověk s geniálním talentem.
Další český film, který určitě neuvidím.Čeští režiséři točí jen totální brak, ostatně co by taky mohli ušušnit s hereckým odpadem IV.cenové a kumštýřské skupiny...
Kde jsou následovnící Vláčila, Chytilové,Menzla,Kachyni,Formana... a kde noví Menšíkové, Sováci, Brodští, Hrušínští ?
V tunách plytkých seriálových příbězích o ničem nemůže vyrůst ani nový Menšík nebo Hrušinský . A pokud sebenadanější absolventi různých ústavů chrlící mraky "herců" nebudou mít možnost uplatnit se na kvalitním divadle (myslím tím tvorbu) a naopak divákovi budou stačit různé Partičky a nebo tančící prý hvězdy , moc toho kvalitního nečekejme .
Ale ne, to je hodně přehnaný titulek. Je to celkem povedený film, udržuje si tempo, vyniká dobrými hereckými výkony a s jazykovými aktualizacemi to nepřehání. Zvlášť na ČT slušná kvalita. A proč by se konec konců tvůrci nemohli zaměřit na Smetanovy milostné avantýry, tedy na tu část jeho životopisu, o které se "ve slušné společnosti" nemluví?
O "stinné" stránky se jedná pouze z dnešního woke pohledu, tehdy to tak prostě bylo... film neobhajuji, neviděl jsem, jako téměř vše rádoby "historické" z českých dílen. Líbil se mi leda Mysliveček, který, co o něm vím, doopravdy ukazoval "ducha (tehdejší) doby" a režisér to neodfláknul...
Kdoví jaký bude Jan Ámos prasák, až se ttoto éma rozhodně někdo "uchopit".
Je smutnou pravsou,že za posledních 20 let nebyl natočen životopisný film,kde by byl hlavní důraz položen na činy a dílo osobnosti ,o které pojednává. Ať to byl film Hlas pro římského krále o Karlu IV ,Božena, o Jana Husovi a nyní Smetana. V tomto filmu je hlavní důraz kladen na osobní život a zcela je pomíjivé nesmrtelné dílo tohoto velikána naší hudby. Je to škoda,ale takový je trend.Proto jsem si znovu pustil Z mého života s nezapomenutelným K.Hogrem.
Tito hudební geniové musí žít tak, jak to ukázal film. Všichni znají nádherné libozvučné skladby a u toho si představují vyrovnaného skladatele. Ale takový člověk by složil průměrné skladby. Film se povedl, nebyl to upovídaný dokument, ale byl to živočišný Smetana.