Já mám díla i osobnost D.Černého moc ráda.Je to rebel,se vším co k tomu patří.A k tomu patří i jít hlavou proti zdi a někdy si nabít hubu.A taky nebýt zdvořilý k někomu ,kdo se mylně vydává za autoritu.
Budova bývalého Máje je opravdu nehezká a nezajímavá.Takže motýli jí mohli jen vylepšit a to se p.Černému opravdu povedlo.
a co kdyz se mylne za autoritu vydava on?
"Mě nevadí, co jsi řekla, ale ten tón, ten tón, kterým jsi to řekla!" (Hodíme se k sobě, miláčku?)
---
Viděl jsem zmíněnou konfrontaci v ČT a byl jsem zvědav na argumenty paní kurátorky. Ale že od p. Šafra budu číst, že měl být D. Černý vyhozen ze studia mě zaskočilo ještě víc, než Zemanovo "Ku-da sem, ku-da tam ..."
Zaplaťpámbu za neurvalé umělce takového formátu, jako je D. Černý. Můžeme si o něm, stejně jako např. o P. Novotném myslet cokoliv, důležitější je vždy obsah, jakkoli syrový, než uhlazená forma, která je podružná. Ostatně mnozí velikáni dob minulých byli větší neurvalci, než Černý, akorát jejich životopisci byli shovívavější, než televizní kamery. 😎
Asi je dobře, že u Novotného se forma shoduje s obsahem. Aspoň nemusíme váhat, co je zač.
Stejně tak, může někdo tvrdit, že by se měl zbourat Chrám sv Víta- dekadentně pompézní a pochmurná památka na temné údobí plné mučení, válek a moru...v Ostravě je kulturní památkou dokonce zapsanou na seznam Evropského kulturního bohatství objekt bývalých železáren...co řeknete na to?
Za mne je objekt fajn a fialkové spitfiremotyli kyč, jako snad vše od uvedeného autora...ale i tak nežádám jejich strzeni
David Černý je jistě velký umělec. Jeho díla na mě působí jako nápadité umění smíchané s kýčem a provokací. Dost podobně jako Černý na mě působí i dílo pana Knížáka. Problém, který s Davidem Černým mám je není v umělecké rovině, ale jeho napojení na významné developery. Konktrétně mám na mysli mrakodrap na Praze 13, o který má opírat Černého loď. Proti monstrózní stavbě, na které developer hodlá (jako vždy) vydělat stovky milionů bez ohledu na okolní obyvatele. Podobně zaháčkovaný asi je Ćerný u developera Sekyry. Ten zastavuje na Smíchově bývalé Smíchovské nádraží. Pan Černý má na jeho pozemku (areál bývalého Lihovaru) muzeum. Běžte se tam podívat. Budete možná překvapeni exponáty.
Pro pamětníky a znalce místních (Smíchovských) poměrů připomínám kauzu bývalého starosty Prahy 5 Jančíka, který panu Sekyrovi pomohl za pouhých 200 milionů získat lukrativní pozemek Českých drah a také marnou snahu (mého oblíbeného historika architektury Lukeše), který marně orodoval za opravu a zachování unikátního zlíchovského Lihovaru. Nic z něj nezbylo, jen ta jedna ubohá jedna budova, ve které je nově otevřeno muzeum pana Černého. Developeři nejen staví, ale také bourají starou Prahu. Zatímco Praha 8 má citlivě opravený bývalý pivovar a v něm DOX, my Smíchováci máme muzeum pana Černého a zbouraný Lihovar.
Kdyby někteří developeři nekorumpovali a neničili Prahu, tak by mi to mohlo být jedno. (většině Pražanů to jedno bývá, než se nějaký developer objeví se „skvělým“ projektem v jejich sousedství …). Zkuste pak proti něčemu takovému protestovat a uvidíte sami.
Děkuji za připomenutí souvislostí...zvláště za Sekyru....
Konečně jednou se Šafrem souhlasím. Jen ať Máj koupí, zbourá a po dohodě s památkáři tam postaví něco hodnotnějšího. Ještě, že Šafra máme. Praha bude zase hezčí.
A co as? Developeřeři tam vystřelí komfortní hotel.
Těch motýlů by tam mělo být ještě víc, aby ten hrůzný bednoid zamaskovali. Něco jako hejno much na kravinci. Z toho však aspoň životadárný humus vznikne. Tohle však smrťák atmosféry staré Prahy je.
Bendoid? Tak nevím. Navrhli ho architekti John Eisler, Miroslav Masák, Martin Rajniš z Libereckého ateliéru SIAL, ktarý založil autor Ještědu Karel Hubáček. Primátorem Prahy v době stavby byl Zdeněk Zuska. Stavdu realizovala švédské firmy SIAB a ABV Stockholm. Stavba ve své době byla velmi dobře hodnocena v zahraničních architektonických časopisech. A že se u nás o tom moc nepsalo bylo asi proto, že se ateliér SIAL dostal do nepřízně komunistického režimu a ani sami autoři stavby nesměli veřejně publikovat v časopisech. Ale žádného Bendu na ten bendoid tam nevidím... 😉
Pane redaktore, jsem pravidelným čtenářem Vašich stránek a odběratelem Fora 24. Překvapil jste mě. Tenhle Váš příspěvek totiž považuji za velmi špatný. Ne proto, že se Vám nelíbí údajná "barabizna." Co myslíte, neměly by být podobné výroky uvedeny slůvky domnívám se, myslím si apod.? A zřejmě i doložením, proč je Máj "barabiznou." Jinak se totiž zařazujete mezi ty, do nichž ve Foru pravidelně tepete - mezi povrchní nositele pravd, o nichž se nediskutuje, "které jsou přece nad slunce jasnější." Nejsou.
Komentar, coby publicisticky zanr, je prezentace vlastniho nazoru z definice. A ze se jedna o subjektivni hodnoceni, je myslim dostatecne uvedeno formulaci "jsme [...] považovali za [...] barabiznu". (S autorem souhlasim, taky se mi tato budova nelibi.)
Je s podivem, že inteligentní autor tohoto textu, společně s neméně inteligentní kolegyní Hovorkovou, se stále nedokáží přenést přes osobnostní rysy Davida Černého. Jen těžko se dá souhlasit s jejich opakovanými odsuzujícími komentáři, a už vůbec se nedá souhlasit s jejich hodnocením práce moderátora ČT (který neudělal vůbec nic špatně, naopak dělal svou práci velmi VELMI dobře), i přesto, že tento článek konečně připouští krásu a hodnotu Černého děl (na rozdíl od minulého článku kolegyně Hovorkové, která by Černého zřejmě nejraději upálila za domnělou herezi v oblasti umění). Zdá se mi, že teprve nedávná pozitivní vyjádření jmen jako Jiřičná a Pleskot způsobily otočku v názorech redakce. To by bylo samozřejmě smutné, ale nehodnoťme způsob, buďme rádi, že se to stalo. Ať už jsou redakční antipatie k Černému jakkoliv zřejmé, v každém případě se dá nadšeně souhlasit s názorem, že Máj je ošklivá brutalistní barabizna hyzdící centrum města, nepochopitelně zapsaná na seznam památek, a měla by se bez špetky nostalgie co nejdříve zbourat. Krásným motýlům by to jistě nevadilo, oni by si bez pochyby sedli na nějakou jinou, hezčí květinu...
Hlavně bych rád co nejdříve odstranil motýly které Máj zdůrazňují. Chválíte Černého že dělá prostor zajímavější a hravější, a já nechci aby byl Máj zajímavější a prostor Národní třídy hravější. Ať si jde Černý hrát jinam.
Třeba Müllerova vila je taková fádní. Možná by se lidem líbila nějaká svítící Černého dekorace i tam.
To je smutné, pane Šafr, že nedovedete ocenit architekturu obchodního domu Máj. Zvlášť nyní po zdařile rekonstrukci, kdy nově vynikl jeho jemný a nenásilný charakter. Já se naopak domnívám, že ho motýli hyzdí a těším se, že tam za rok nebudou. Nebo tam zůstanou na věčné časy? Co myslíte?
Já naopak doufám, že tam zůstanou. Oni ti motýli tu bílou "pikslu" krásně oživí a zlidští. Absolutně souhlasím s autorem článku, i co se týká osobnostních vlastností pana Černého, ale umělci jsou už takoví - každý chce být originál.