Nemám teologické vzdělání, jsem "jenom" věřící, která několikrát přečetla Bibli. Je spousta Ježíšových výroků, některé jsou uvedeny i v dalších komentářích, které se mohou vykládat všelijak. Ale přes to všechno platí, že odpustit lze pouze tomu, kdo se kaje a o odpuštění žádá. Kromě toho sám Ježíš řekl, že každý strom se pozná po jeho ovoci. Dost často se to vykládá tak, že rozhodující nejsou slova, ale činy člověka. Bůh dal člověku svobodnou vůli a chce po něm, aby byl za ni zodpovědný. Můžeme stokrát svalovat zlo na ďábla; ten však, kdo zlo fyzicky nakonec vykoná, vždy bude člověk. Samozřejmě, jeho motiv může být všelijaký a dokonce i pochopitelný. Jenže to ho neomlouvá. Samozřejmě nevidím do hlavy druhého - neznám jeho život, nevím co utvářelo jeho názory a co ho motivuje k jeho jednání. Ale vidím co dělá. Ani sebepodrobnější vysvětlení motivu nezmění fakt, že ten člověk je vrah. Dovedu pochopit, když někdo zabije někoho v sebeobraně, nebo proto, že dotyčný ublížil jeho příbuznému. Ale je normální zabíjet cizí lidi, které neznám a kteří mi nikdy neublížili? Je normální zabíjet nemluvňata? Pro mě to normální není. Když někdo zákonným způsobem získá zbrojní pas a naprosto legálně si koupí zbraň jenom proto, aby vraždil druhé - to není afekt nešťastného člověka, to už je promyšlené chladnokrevné jednání vraha. A já osobně bych se nedokázala o takovém člověku zmínit společně s jeho obětmi, a už vůbec bych se za něj nedokázala pomodlit. Tím nechci nikoho odsuzovat, pouze konstatuji... Přeji hezký den všem.
Děkuji Vám za Vaše slova. Cítím to naprosto stejně.
Nechápu, proč se Graubner za vraha nepomodlil v soukromí?
Proč musel přesunout pozornost z obětí na něj a na sebe?
Takový necitelný exhibicionismus.
Hezký večer i Vám.
Arcibiskup Graubner se vyjádřil naprosto jasně a srozumitelně. Nikdo z nás nemá odsuzovat když nezná vše. Masakr musí odsoudit každý člověk, ale každá civilizovaná společnost rozlišuje psychicky nemocné a vyjádřilo se už na internetu mnoho odborníků, že vrah zjevně nebyl příčetný. Vychovávaný až diktátorsky ze strany otce, zjevně traumatizovaný a neléčený a nikdo ze strany rodiny, školy atd, na to nikdy neupozornil až nyní vypovídají jiní o jeho až podezřelé uzavřenosti. Zásadně odsuzuji jeho čin, který se nedá napravit, ale jak odsoudit a dehonestovat duševně a psychicky nemocného, kterému tato společnost daruje zbrojní pas a jak jsem dnes v televizi slyšel nikdo nezkoumal jeho psychickou způsobilost, protože vše je v rukách jen praktického lékaře. Pokud byl zdravotně psychicky a psychiatricky zdravý, pak mu samozřejmě za tento čin patří odsouzení ze strany všech, protože lidský život je nenahraditelný. A jek je možné, že tato společnost vyžaduje po řidičích a důchodcích zdravotní způsobilost k řízení vozidla a u každého kdo má jednou vydaný zbrojní pas se to nevyžaduje dokonce ani při podání žádosti? Takže pokud zde běhají lidé se zbraní zjevně psychicky narušení tak je to ok? U nás je národní tradice, vždy řešíme něco až se stane, ale prevence je, ale nedostatečná, pokud se vydávají zbraně bez testu psychické způsobilosti. Proč tyto testy má policista ale nemusí je mít občan držitel stejné střelné zbraně?
to znamena , ze ti dalsi ( snad ne) co budou vrazdit strilet, tak budou psychycky dusevne nemocni a my jim odpustime a jeste pridame puget ruzi? Uzasne......
Grabnerovo vyjádření bylo naprosto nevhodne. Nasypal sůl do ran truchlících pozůstalých. Vraždící zruda byla vzpomínaná společně s nevinnými oběťmi a dokonce ji věnována růže, stejně jako zavražděným. Taková zrůda si nezaslouží žádnou vzpomínku, snad jen v kriminální literatuře. V žádném případě v majestátu svatovítské katedrály. Plně souhlasím s těmi, kdo tvrdí, že jakákoliv pozornost zrůdě vyvolá chutě zviditelnění u jiných, podobných. Graubnerův počin je neomluvitelný.
Dovoluji si pouze jednu poznámku, ty růže nebyly věnovány ani obětem, ani vrahovi, ale za oběti a za vraha.
Přečtěte si pozorně promluvu arcibiskupa Graubnera na zmíněné bohoslužbě.
Kdo by odpustil vrahovi svého dítěte????
Málokdo!
To nebyl krátkodobý amok!
Vraždy měl promyšlené, dobře věděl co dělá...od miminka po studenty..😡
Jaký byl pravý důvod a kdo ho zavinil se jen spekuluje.
Faktem je, že se vyřádil na nevinných lidech!
Církev si Boha ( pokud vůbec existuje) ,,upravila" do podoby své.
Neměla by vnucovat svoje postoje druhým.Stejně tak otázku odpuštění.
Vám církev něco vnucuje? Tak to vám není pomoci.
Graubner jako bezskrupulozní cirkevni papalas, ktery rutinne kryl prusvihy v cirkvi vsude, kde pusobil, je proste, velmi mirne receno, neduveryhodny, neempaticky, bezemocni.... A jeho ruze za vraha.... At si kazdy udela obrazek sam.... Rodicum obeti se dle meho nazoru do oci podivat nemuze......Ruze za vraha tady a ted proste NE....
Vždyť jsou jim ukradené zneužívané děti z jejich řad, tak jakýpak soucit s pozůstalými. To ten masový vrah je jim evidentně bližší.
Je to hnus.
U vsech diskuzi se pise, ze mame diskutovat slusne... Dobre, pokusim se. Jen to pujde velmi tezko a spatne se mu budou hledat slovat - na msi jsem se divala. Priznam se, ze kdyz ten cirkevni panak mluvil o vrahovi - vite, kolik lidi ten zmetek udelal navzdy zoufalymi?? - a dokonce tam za nej polozil kvetinu, udelalo se mi fyzicky spatne. Jakym pravem? proc o nem vubec mluvil? mohl drzet hu.. usta. Co si to vubec dovolil? Je mi z nej - z vraha i z toho slouziciho msi doslova na zvraceni. Fakt zle!
Máte pravdu. Zle je každému soucitnému člověku
Nabubřelost z těch panáků jen čiší! Jak poučují, co musí člověk cítit, co si musí myslet. A drze si jako vždy vezmou Krista do hu..
Už jen tím, že Graubner obrátil pozornost z obětí na toho vrahouna je vrchol neetické odpornosti!
Ale co bychom od kléru chtěli, když nemají soucit se zneužívanými dětmi, ale úchyla ze svých raději ukryjí...
Vyjádření arcibiskupa chytře odzbrojuje další potenciální útočníky. Pokud se nesetkají s nenávistí ztrácí pro ně jejich skutek smysl.
Ano pane Průšo, souhlasím že vyjadřovat nenávist k vrahovi není důstojné, správné a ignorace násilníků (ne potrestání pokud jsou naživu) je vyjádřením morální převahy. Ale tady jde o něco úplně jiného. Na zádušní mši za zavražděné, neměl být vrah vzpomenut žádným způsobem. Tedy ani slovem, růží, ani svíčkou. Vkrádá se totiž myšlenka a pocit relativizování a společná modlitba za duše vraha i oběti byla necitlivá vůči pozůstalým, pro někoho až cynická.
Vůbec se nedokážu vžít do trýznivého utrpení a smutku rodičů zavražděných dětí, ale být na jejich místě při mši myslím, že mnoho z nás by s přístupem Graubnera nesouhlasilo, a byli by asi v šoku.
Ráda sleduji světové dění, samozřejmě jak jinak, než ve zprávách tv.
Dovolim si malé srovnání:
Když Hamás povraždil mladé lidi, viděli jsme utrpení jejich blízkých a rodičů. To utrpení a oplakávání bylo tak hrozné, plne nenávisti a touze po pomstě, že se to zlo samotné úplně přelévalo na živé a šířilo se dál.
V naší kultuře není pomsta a odplata tak radikalizovaná. A buďme za to rádi. Protože bychom možná právě teď neslavil vánoce, ale prožívala něco podobného jako v Gaze nebo Izraeli.
Proto díky pane Graubnere za tu poslední růži. Právě ona mohla zachránit mír a klid v našich domovech o vánocích.
Kdyby to nebylo při bohoslužbě k těm zavražděným, většinou mladým lidem, dalo by se to možná přijmout. Takto je to neomluvitelná zhovadilost.
Pro nbacistické vrahy, Hitlera, Stalina i Putina nemohou zaznívat slova pochopení.
Pokud se chce církev trošku modernizovat, jsou takovéto výroky za hranou.
Ještě bych k tomu poznamenal, že církev zdaleka nebyla tak velkorysá k těm, která po léta označovala za kacíře. Mistr Jan Hus byl po staletí mezi top 5, které každý kněz pravidelně připomínal jako to nejhorší zlo. Jeho poprava, ke které ho církev odsoudila a nechala pokrytecky vykonat světskou moc je natolik důrazným mementem, že být na jejich místě, bych se zdržel podobných komentářů.
Díky za postoj pana Arcibiskupa. Věřím, že se na to pečlivě připravoval a vše dobře "prokonzultoval" ve svém nitru, kam jako hluboce věřící křesťan a "otec" české církve určitě pozval k naslouchání a radě Trojjediného Boha.
Chceme-li dokázat žít bez nenávisti i po takto hrůzném činu a pomoci pozůstalím obětí a příbuzným pachatele, je potřeba co nejrychleji nakročit na cestu odpuštění a milosrdenství. Vím, bolí to, ale pan Arcibiskup nám ukázal směr. Věřte, že ostatní rádoby vznešené a ušlapané cesty jsou falešné. Ty správné stojí většinou úsilí, námahu, bolest, ale výsledek je vždy uzdravující. Děkuji i p. prezidentovi za to, že nedovolil, aby se z této tragické události stalo politikum. A prosím pana poslance Juchelku, aby se příště držel jedné moudrosti. Mluviti stříbro, mlčeti zlato. To co jste pronesl pane poslanče, bylo opravdu nevhodné. Pokud ve vás zbylo krapet křesťana, tak se veřejně omluvíte.
Člověka v těchto diskuzích úplně děsí, jak jsou lidé nemilosrdní a vůbec nechápou, že škodí sami sobě, protože neodpuštění je nemoc. V tom článku se taky píše o zdraví nesmyslně, protože nějakým způsobem jsme nemocní všichni a hlavně aktéři téhle diskuze by si to měli uvědomit. Taky by si měli uvědomit, že jejich nedostatky p. Graubner netrpí a že se tento člověk vyjádřil při mši naprosto přiměřeně místu.