Stav, kdy je podle posledního šetření PISA 60 % českých učňů nematuritních oborů funkčně negramotných (umějí sice číst a psát, ale text či matematickou operaci nechápou a neumějí aplikovat v praxi), je mimořádně alarmující. Není třeba dodávat, že tato funkční negramotnost se následně propisuje do všech dalších oblastí života – od neschopnosti řídit vlastní finance po vysokou manipulovatelnost extremistickými či populistickými stranami ve volbách.
To v podstatě poukazuje na tu věc, které se autorka v článku vůbec nedotkla. A to je kvalita pedagogického sboru. Asi se bála otevřít tu Pandořinu skříňku, která by nám ukázala, že velká část učitelů, spíše učitelek, protože těch je na ZŠ cca 80%, prostě učit neumí a učitelkami se staly jen proto, že nikde jinde by se neuplatnily.
A to je špatně. Proto by přijímací zkoušky na "Pajdák" měly být daleko přísnější, aby se oddělilo zrno od plev hned na začátku procesu.
Doufejme, že výzkum proběhl objektivně a nebyly do něj také zařazeny odborné učiliště s tzv. "E" obory.
Učitelé museli být vždy služebníky režimu. Naučit se být ve své profesi náležitě schizofrenní je ale za současné politické doktríny nebývale náročná záležitost. Proto je nutno to náležitě finančně ohodnotit, aby věděli proč vlastně chodí do práce. Radostným koníčkem to již být přestalo.
Viz paní učitelka Bednářová...
Hloušková Kateřina: "Historička, absolventka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Specializuje se na moderní kulturní dějiny Itálie a Ruska. Autorka a spoluautorka odborných knih, článků a studií." Tak to tedy děkujeme za vskutku přínosný článek od erudované odbornice na školství...
Ok, ale statistické informace jsou pravdivé a cenné...
Situace ve školství je jednoduchá, na zvládnutí o něco hloupějších, o něco línějších a agresivnějších žáků s nízkou schopností vyrovnat se se stresem je třeba více učitelů a asistentů. Díky tomu se daří brzdit propad jejich znalostí.
Dnes se rodí jiné děti, než před sto, padesáti lety? Nějaká genetická mutace? Každý ví, že je to výchovou a "pokrokovým" přístupem rodičů i školy. Dnešní mladí, prakticky neznají obsah slov musíš a nesmíš. Jen mohou a neměli by. V tom je jádro pudla.
Je hezké, že platy učitelů se už dlouho zvyšují, ale má to háček: brzy budou pro školu i vařit, provádět údržbu a uklízet. Jaksi se pozapomnělo na podzámčí.
....tak jako kdysi, když učitel byl Pan Učitel....a ne úča jako dnes....
Jedna věc je, že průměr je statistická veličina. Když odříznete spodní část spektra, zlepší se, když ji přidáte (inkluze) zhorší se.
Druhou věcí je, kam vůbec jdou investované prostředky. Kvalitní učitel a nadšenec dokáže fungovat a kvalitně učit jen se zakladnimi pomůckami. Vybavení tříd výuku zlesuje, ale bez kvalitního učitele nemá smysl. A programátora, který tomu rozumí a ještě to umí vysvětlit na učitelské peníze fakt nepřetáhnete.
Další věcí je efektivita školství. Kolik žáků připadá na jednoho učitele a kolik z těch prostředků berou pomocné profese, třeba asistenti. Kolik vůbec na jaké škole stojí jeden žák?
Toto vše by se vyřešilo, kdyby se ze škol udělaly akciovky. Akcionáři by si všechno pohlídali....
Jsem z KV kraje kde by fakt ocenili Lycea protože učební obory se sice u nás taky vyučují, ale kvalita je natolik rozdílná až to bolí. Navíc s přihlédnutím ke vzdálenostem kde tyto školy jsou (max.1 hodina od bydliště), tak by určitě budoucí soukromníci - podnikatelé určitě zůstávali, a nakonec by jsme dohnali středočechy, šikovných lidí tu mame také dost a neutíkali by nám do Bavor čí Saska. Cokoliv se udělá v podobném duchu bude přínosem pro kraje jako je ten můj. Také si myslím že je na čase dát dětem čas na výběr oboru protože každé každé dítě potřebuje své tempo, kolik dětí vystuduje obor který nakonec nedělá? -Důvody jsou nasnadě, uplatnění nenašli nebo nemají předpoklady a podobně. Způsob výuky Lyceí je to co ocení každé dítě teprve v budoucnu. Možná je na čase aby výuka mas byla nahrazena individualitou, pochopením jak je to dítě založeno od přírody, ne každý je předurčen být manager, ne každý je šikovný na výměnu chladiče u auta nebo perfektně postaví dům jako zedník. Jenže vše začíná a končí u kantorů, a jak už je to i v jiných oborech, ne každý kantor je schopen pracovat s dětmi, ne každý kantor umí vykřesat výsledky z dětí. Navíc "jistota" vyplacení mzdy i když nemá výsledky tedy průměrnost - školy v malých obcích ale i v okresních městech mohou vyprávět, protože dobrých kantorů je vždy třeba ale průměrných nebo neschopných učitelů z nějakého důvodu máme vždy dostatek v mém kraji. Snad se i mému kraji blýská na lepší časy a školství nebude dále produkovat neužitečné kadeřnice, neschopné automechaniky nebo cholerické managery.
Můžete se pochlubit čím jste užitečnější než kadeřnice nebo automechanik. Za každého z nich vypovídá jejich práce, jinak by si neškrtli!
Myslím, že autorce by neuškodilo jít na chvíli do učitelské praxe. Po 25 letech na gymnáziu plus doktorát plus třídnictví plus kabinet mám cca 37 čistého (nadprůměrné ohodnocení??) a ve třídách i letos běžně 30-32 žáků (opravdu malé vytížení...).
37 čistého jsou krásné peníze. Zkuste si je vydělat v soukromém sektoru. Byste se sakra zapotil. Dnes je máte za 20 hodin učení týdně a cca půl roku volna každý rok....kdo to má, řekl by Jirka Paroubek....
A přiznejte si, že kdyby Vám ten učitelský "úděl" tak vadil, tak byste to učitelství s tím doktorátem už dávno neprovozoval.
Nedalo mi to a reaguju na formulaci z 1. odstavce "učitelé jsou konečně nadprůměrně ohodnoceni".
Pokud autorka nedefinuje, z jakých čísel vychází nebo jaký průměr má na mysli, je taková charakteristika platů na hranici dezinformace.
Když se podívám na svůj platový výměr po 19 letech praxe, nic nadprůměrného tam opravdu nevidím. I když jsem plně kvalifikovaná k této práci (mám příslušnou VŠ), dostávám za práci na plný úvazek necelých 40 tisíc Kč HRUBÉHO. (Dodávám, že odborníci v muzejnictví, knihovnách a archivech jsou na tom platově ještě hůř.) Zato v každém nadnárodním korporátu, kde zatím pracoval, nabídli mému muži mnohem víc - a to nemá ani VŠ, ani 19 let praxe v jednom oboru.
40 tis. hrubého je podle mne dle toho, co píšete krásný plat. Nemůžete porovnávat korporát se státní správou. Ve státním máte výhody nesrovnatelné se soukromým sektorem, jistotu zaměstnání, mnoho volného času.
A stačit nebude. Schopnosti učitelů jsou na nižší úrovni než jejich platy. A nebude to lepší, z některých (neschopných) učitelů se stávají vyděrači. Jako skoro ze všech odborářů...
Za nás (roč. 47) se říkalo, že komu to ve škole nejde, ten/ta půjde na učitele nebo na hnojařinu....zdá se, že se od té doby moc nezměnilo, jen jsou učitelé/učitelky a jejich odbory drzejší.....