Především bych řekl dvě věci: zaprvé výše uvedené se týká v podstatě všech nových českých filmů bez ohledu na žánr, nikoli specificky přímo pohádek. Zadruhé ohledně těch pohádek žijeme trochu v iluzi, protože těch opravdu vynikajících, mimořádných, vzniklo jenom pár, přičemž to trvalo dlouhé desítky let. Další spousta jich právem zapadla a patří k dobovému průměru či podprůměru. A i tohle ostatně platí o českém filmu jako takového.
Všechny nové pohádky jsou k ničemu.Nelze se na ně dívat ani pár minut
Přesně tak ! Všechny krásné, něžné a romantické pohádky skončily v 70. letech minulého století. Dnes jen bezduché (a leckdy uječené) slátaniny s dějovou linií, nad kterou zůstává rozum stát. Ať je to z "dílny" Stracha nebo Trošky - děs a ubohost ! Můj názor.
Ve skutečnosti jsou v některých ohledech staré pohádky stejně blbý, jako ty nové.
Pravdou je, že velká část produkce posledních 30 let opravdu trpí neúprofesionalitou, ale viděl jsem i dost takových, které jsou zcela dostačující a kvalitní.
Horší je, že některé stareotypy z dob komunismu v pohádkách přetrvávají dodnes a dost křiví pohled na svět.
Pak se divíme, koho lidi volí.
Paměť bývá selektivní. Pamatujeme si ty dobré pohádky, ale že na každou z nich připadalo možná deset, které zapadly a ani se nereprízují (zejména ty studiové, kterých tehdy ČST chrlila značné množství). Na druhou stranu by naši současní režiséři mohli držet laťku a vyprodukovat slušnou pohádku alespoň jednou za pár let.
Sdílím naprosto stejný pocit, bohužel. Z pohádek už se dávno vytratila poetika, a upocená snaha o modernizaci za každou cenu tento žánr zcela pohřbila.
Ano, poslední Princezna na hrášku je hrůza, ale nic jiného jsem od Martiny Adamcové ani nečekal. Dosud totiž nenatočila nic, co by si zasloužilo alespoň průměrné hodnocení.
Co se týče pohádek obecně, tak největším propadákem se zdají být ty, které nectí základní pravidla žánru - hlavní postavy musí být alespoň trochu sympatické, padouši přiměřeně děsiví a nikoli pouze šišlaví hlupáci, a obecně by se těmi šišlavými a uječenými hlupáky mělo šetřit. Nejsou totiž ani zábavní, ani roztomilí, jen a pouze neskutečně otravní. Postavy mohou být do jisté míry černobílé, ale musí se chovat logicky, zápletka musí být uvěřitelná, děj konzistentní a jednotlivé scény na sebe navazovat.
Celkově shrnuto, je třeba především kvalitní scénář, rozpočet, a režisér, který zná své řemeslo. Bohužel zrovna tohle jsou položky, které jsou nedostatkové i v Hollywoodu, natož v naší malé kotlině.
Českému divákovi tohle podle mě stačí.
Vkus českého publika se projevuje ve volebních preferencích.
Např. komunisti 10 %, Klausovci s šestiválci také 10, zbytek Babišovci a Okamurovci.
Takže je vše pořádku.🤦♂️
A ty bys to chtěl jak?
vzpomínám na pohádku Když draka bolí hlava, kde hrál Gott a jeho dcery.Říkám super,asi to bude dobrá pohádka i když o kvalitě jako herce Gotta jsem měl nevalné mínění.Měl jsem ho rád jako zpěváka.Když jsem zapnul telku a natěšený jsem čuměl do bedny po deseti minutách jsem si řekl tak to snad se mě jen zdá.Tu pohádku jsem musel si pouštět vícekrát ,když ji dávali a to po kouskách abych něco pochopil.Nedalo se koukat v celku.A to byla pohádka kde na premiéru do kina dorazily Gott a celá honorace.Potom po skončení byly ovace ve stoje.To snad ne.Faleš byl i mezi umělci kteří si mysleli že to byl brak ale tleskali jako pominutí.Televize přeci zabírala.Tak jako při podpisu anticharty.Pohádka a efekty a hlavně slovenština kde Gott ji dorazil a draci kteří v dnešním století byly tak amatersky digitalně upraveni že Troška to měl před desítky let s draky lépe vychytané a draci kteří močí do ohniště tak to byl pervez a ne pohádka.Pohádka kde se musel dát Gott i když s prominutím na to neměl.Je to přeci mistr.Novinář to napsal pěkně a poprvé veřejně mohu i číst že tam kde hrál Gott to stálo za prd.Ano slovenský režisér Dušan Rapoš ten jediné co natočil pěkného tak svůj život s krásnou naší Vejmělkovou
na tu pohádku jsem se díval jen proto,že se natáčela kde mám chatu ,kterou jsem v tom viděl a taky, že jsem se tam s panem Gotem při natáčení sešel a on mi řekl, že se mu v tom kraji ,kde se filmovalo velice líbí, ale pravda je ,že když v pohádce Gott začal mluvit slovenský začal jsem se z celého srdce smát, co to režisér z Gotta udělal
Za mě to souvisí s celkovým úpadkem televizní tvorby pro mládež. Seriály jako Návštěvníci, Pan Tau, Lucie postrach ulice nikdo nepřekoná. Zde bych zahrnul i komedie, kdo za 40 let bude sledovat nové komedie typu Špindl, všechno nebo nic, Ženská na vrcholu? Dřív měly některé komedie větší náboj. Uměli jsme dobře kombinovat prvky jako jemné scifi - Zítra vstanu a oparim se čajem. Pohádkové prvky Divka na kosteti, Tajemství hradu v Karpatech, Adéla ještě nevecerela. Pro tvůrce to byla taková únikové tvorba. Musela to být perfektní souhra od námětů, scénáře, dramaturgie, režie, kamera až po zvuk. Ano, v nových filmech je špatně slyšet každému slovu, mluví se rychle bez dostatečného důrazu, nevím, zda to mají herci z nekonečných seriálů. Nechápu, jak může být film třeba z 1. republiky lépe ozvučení než v dnešní době a v éře počítačů. Všude jen nezajímavé monotónní dialogy.
Velka cast Vami uvedenych pohadek je ve spolupraci s nemeckou televizi.....
Adela a Hrad maji tentyz styl vypraveni, ojedinely a zajimavy, asi jako filmy pana Zemana. Ale kupr. na Cestu do.praveku uz se take nevydrzim divat 🙂
Ale ano - nametu je pomerne malo a ztvarneny uz byly vsechny klasicke pohadky, vetsina vicekrat, Popelka s pani Safrankovou je uplne jina pohadka nez cernobila starsi.
A nove namety tak nejak chybi. Korunni princ, Zakleta, Andel - to jsou urcite velmi povedena dila.
On existuje nějaký "mustr" nebo předpis, jak má vypadat pohádka?
Musí být pohádka jen vážná, bez humoru a nadsázky?
Musí být dobro a zlo definováno jen princeznou a čertem?
Nebo je celý článek jen o tom, co se autorce líbí a co ne?
Pohádka je vše, co není realita.
Pohádka nemusí být primárně jen pro děti, nemusí mít jasně definováno dobro či zlo, nemusí ukazovat jen krásu...
Odborně kritizovat lze třeba kvalitu scénáře (zda nemá nelogičnost), kvalitu kamery (záběrů), hereckého vedení, doprovodné hudby, zvuku a pod.
To ostatní je jen o osobních preferencích, které má každý člověk jinak nastavené.
Samozřejmě že neexistuje... Nicméně by mělo být dílko natočeno profesionálně a odvyprávěno kvalitně, aby se k němu měl divák důvod vracet a nebylo to tak rovno konzumní reklamě (vidět a zapomenout). Je s podivem, že se spousta aktuálních herců chová jako "lehké děvy", je jim jedno, co a s kým natočí, vůbec jim nezáleží na reputaci. To takhle natočíte film s jistou režisérkou (v článku zmíněná), recenze dílo od základů ztrhají, diváci na ČSFD po právu ohodnotí 9%, ale herci s ní jdou znovu točit, jako by jim režisér držel pistoli u hlavy, nebo na ně měl nějaké kompro... Takový herec dle mého nemá žádnou profesní čest, vypovídá to o něm že je tak "kvalitní", že skočí po každém flusu, a já osobně si jej škatulkuji do šuplíku nekvalitních herců a poté má u mne osobně prostě smůlu... A to s myslím, že tento článek chce také mimo jiné naznačit. Čas každého člověka je drahý, nevratný, tak proč si ho zaplňovat takovou vatou?
Ano, ale tohle je zase článek hrající si na recenzi celého jednoho filmového odvětví. Ovšem velmi nekvalitně-
Jenom osobní dojmy, žádné argumenty, žádná fakta.
Mě se třeba líbil Krakonoš a celá řada dalších pohádek. Třeba ta, jak Marek Eben vychovává společensky hocha, co zabil draka, když si měl vzít princeznu. Ta pohádka byla chytrým humorem nabitá.
Nemůžeme přece točit pohádky jen o krásných princeznách a protivenstvích, která jsou na ně nastražena. Ty už točíme 70 let, takže inovaci to chtělo.
Ať už si o jednotlivých pohádkách myslím co myslím, nikdy bych se neodvážila hodnotit je en gros.
Na rozdíl od autorky tohoto článku.
P. S. Novou princeznu na hrášku jsem neviděla, ale obecně na ni nikdo nenašel nic moc dobrého. Chystám se ji shlédnout, abych věděla, o čem je řeč.
Pohádky jsou právě o tom, aby zvítězilo dobro nad zlem. Proto se tomu říká pohádka. Na tom není nic nutno inovovat. Inovace jsou obvykle záležitosti filmů pro dospělého diváka, ne pro děti, kterým se snažíme udělat dětství co nejhezčí a ukázat jim, jak funguje spravedlnost. Složitost do pohádky nepatří, v pohádce je jasno - dobro proti zlu.
Mj. Jaká fakta máte na mysli? Pohádka není dokument o reálných událostech, aby byla při hodnocení konfrontována s fakty. Pohádka má být krásná hra na vytoužený, krásný život a má z ní být hezky pocit a prožitek. A proto se hodnotí hlavně v emocionální rovině.
Bohužel, až na čestné výjimky, je většina těch novodobých plochá.