Toto moudré rozhodnutí konstantinopolského patriarchy je možné jen uvítat. Ruská pravoslavná církev - spolupracující s každým právě vládnoucím "carem" ať je omezena pouze na samotné Rusko. Ukrajina ať má samostatnou církevní provincii, nezávislou na ruském patriarchovi Kyrillovi, který je ochoten žehnat ruským zbraním a vojskům proti Ukrajině.
Poněkud mě překvapuje neustálé citování Nevzorova v tomto deníku. Vždy byl kontroverzní osobou, byl Putinovým důvěrníkem a měl spojení s Putinovými bandity v Rusku. Ano, umí se ostře vyjadřovat, ale to jen vyvolává emoce. Navíc už to není ruský novinář v exilu, ale ukrajinský občan. Pokud potřebujete seriózní analýzu situace a upřímný proukrajinský postoj, pak je lepší vyslechnout Garryho Kasparova, mistra světa v šachu, který Ukrajině skutečně pomáhá a skutečně bojuje s Putinovým režimem.
Pamatuji jak komunisté zavrhovali a potlačovali církev a taky si pamatuji, že tím nic nevyřešili, naopak proti sobě popudili mnoho občanů. Řešit válku tím, že v občanech budu potlačovat víru a měnit pravidla a zásady věřících, tak tím nelze nic získat a válku to Ukrajině nevyhraje.
Oni ale nepotlačují pravoslavnou víru jako takovou. Jen její ruskou variantu, která slouží Moskvě k šíření propagandy a radikalizaci oveček.
Podobně jako když Němci před měsícem zakázali jednu islamistickou sektu, která je sponzorovaná Íránem. Což neznamená, že jsou plošně proti islámu.
Přesto, že Konstantinopolský Patriarchát není vůči Ortodoxním Církvím v pozicí Vatikánu vůči Katolíkům, je Ekumenický Patriarcha jediný, kdo smí vydávat a rušit tomosy (patenty) autokefálnosti (samosprávnosti) té které místní církvi. Jako jediný má právo svolávat Všepravoslavní Koncily a jako jediný je smí předsedat v nepřítomnosti Římského (nebo Východořímského = Byzantského Císaře). Jinak by je předsedal Císař a tak tomu bylo do roku 1453.
Takže ruský Patriarcha si může - víte co.
Ostatně. Ortodoxní tradice je, že každý stát má mít svou autokefální Církev s vlastním Patriarchou nebo Metropolitou a na území cizího státu žádná Pravoslavní Církev nemá autoritu. Může mít maximálně zastoupení (staroslověnsky - Podvoriye), ale to znamená, že má tam jeden kostel, většinou na území Velvyslanectví. Čili Ruský Patriarchát může mít své zastoupení na Ukrajině, tak jako ho má v Česku (je na území Ruského Velvyslanectví v Praze). Rusové si však nárokují div ne celou Pravoslavní Církev Ukrajiny - to už hodně přestřelili - a tím popírají právo nezávislého státu na autokefální Církev.
Dále si musíme uvědomit, že tomos Konstantinopolského Patriarchátu byl v roce 988 vydán pro Kijevskou Metropolii, nikoliv pro Moskvu, která v té době buď neexistovala, nebo byla vesnice v močálech kolem řeky Moskva.
Násilím na ruském obyvatelstvu na ukrajinském území to vše začalo...
Stěžujte si u putina, když na UA nahnal ty zelené mužíčky, co potom tyranizovali místní obyvatele, jejichž úspěchem bylo sestřelení malajského civilního B 777 MH 17.
Pozdě ale přece
A co věřící?
Pravoslavná církev má své vedení: ekumenického konstantinopolského patriarchu Bartoloměje.
*
Kromě slov "má své vedení + jméno Bartoloměj" nechápu přesně význam všech ostatních slov. A ani mi to nějak zvlášť nevadí...
No jo...
V 50. letech v ČSR taky církve šířily tu imperialistickou propagandu.
Za komunistů se u nás také bojovalo proti náboženství ,zakazovat někomu náboženství není dobrá cesta , bude z toho jen konflikt národů.
Určitě jste četl pouze nadpis. Zkuste přečíst článek celý.