Do posudku napsali o naší rodině, že má vcelku kladný přístup k socialistickému zřízení, (matka byla Volyňačka a děda se nijak netajil tím jak vypadala slovanská vzájemnost) tak to napsali šalamounsky. Chtěl jsem na poněkud neobvyklou SOŠ takže to na vyšších zasklených místech obraceli zprava doleva, vyptávali se i u Zahrádkářů. Vyřešila to třídní, mladá ženská, napsala na firmu pod kterou SOŠ spadalo (to nebyla vůbec špatná praxe) a tam vůbec neřešili co znamená "vcelku kladný přístup" ale pozvali mě na příjímačky. Když jsem uviděl ten dav, spadlo mi srdce do kalhot ale zadařilo se. Ředitel ZDŠ byl velmi nespokojený (rodiče taky). Po skoro padesáti letech přišla naše bývalá třídní na sraz a pořád si ten "podvod" pamatovala.
To co se tady popisuje, byly praktiky v padesátých letech, postupem času se situace zlepšovala. Pokud člověk nebyl "nepřítel"režimu tak problémy neměl. Komunisty rád nemám, ale za socialismu nebylo vše tak hrozné, jak se někteří snaží vykládat. Každý režim vychvaluje ten svůj, to co bylo předtím tak pomlouvá. Až se tady zavede školné, a k tomu dojde, protože míříme k americké kapitalismu, tak studovat budou jen děti bohatých, protože ostatní na studia dětí nebudou mít.
Vypadá to, že z Paměti národa si udělala docela dobrý byznys nějaká skupina rádoby historiků. Přitom to mohla být docela přínosná aktivita. Dodnes mne mrzí, že jsem málo rozmlouval se svým dědou, který se narodil v roce 1900 a zemřel v roce 2000. Bojoval například už jako sedmnáctiletý v 1. světové válce na frontě v Itálii. Dověděl bych se od něj jistě spoustu zajímavých věcí. Paměť národa je příliš zpolitizovaná a podle příspěvků i neobjektivní, nejvíce řeší padesátá léta. Myslím, že dnes, kdy komunisté natrvalo opustili sněmovnu, by tomu mohli přizpůsobit zaměření svých aktivit a mohlo o by to mít větší přínos.
DNEŠNÍ REALITA. Velké domy, malé rodiny. Více titulů-málo rozumu. Pokročilá medicína-bídné zdraví. Dotkli jsme se měsíce-neznáme sousedy. Vyšší příjmy-méně klidu v duši.Vysoké IQ - málo emocí. Velké vědomosti-málo moudrosti. Mnoho flirtu-žádná láska. Hodně přátel na FB - žádný reálný. Mnoho lidí - málo lidskosti. Drahé hodinky, ale žádný čas...
Velmi zajímavé , k přemýšlení a hlavně bez urážek . Děkuji za obohacení.
Tak všichni byli kádrováni a nemohli studovat? Někteří na to možná neměli , nebo byli líní. Například Marek Benda, syn známého disidenta, začal v roce 1988 studovat na Univerzitě Karlově. Sice ji nedokončil, ale ne vinou toho, že byl vyloučen z politických důvodů, ale zapojil se do sametové revoluce a na studium neměl čas. Práva pak časem vystudoval v Plzni.
Nevím, ale mám zkušenosti zcela jiné.
Můj otec byl v 1953-55 u PTP, v 60. letech v KSČ, v roce 1969 se nechal i s několika kolegy vyškrtnout ze strany z jasných důvodů a já "chudák" jsem se v 1972 na první dobrou dostal na průmku, kde shodou okolností chodil Jan Zajíc. Později v 1976 jsem rukoval na vojnu a šoupli mě na spojaře a navíc na ŠDZ (školu důstojníků v záloze). A později v práci? Průmyslový závod, kde se "soudruhu" říkalo jen řediteli závodu.
Mám podobnou zkušenost. Můj děda byl ve vězení jako kulak a bez problémů jsem vystudoval VŠ. Paměť národa trochu dramatizuje a nejhorší období padesátých let roztahuje na celých čtyřicet. Do roku 1989 byli absolventi učňovských škol na mnohem vyšší úrovni než dnes. Nedávno rozhovor v ČT s majitelkou pražského kadeřnického salonu, která prohlásila, že vyučenou kadeřnici nemůže zaměstnat, protože jo nevydělá ani na minimální mzdu. Pokud se nemýlím, tak VŠ měla také značná část disidentů včetně jejich dětí.
Já jsem se a školu nedostal. Jednak asi byl problémem bratr, který vyemigroval a musím přiznat, že já osobně jsem SAMÝ neměl.
V mém okolí ale bylo několik případů, kde mám jinou zkušenost. Možná hrálo roli kdy přesně to bylo, protože jedna příbuzná, jejíž tatínek byl za války letcem v Anglii se v roce 1968 dostala na gympl, měla ale samý, a spolužačka, jejíž tatínek byl v 1969 vyloučen z KSČ se v roce 1972 dostala na ekonomku, dokonce zahr. obchod a zase měla samý.
je zajímavé, že právě tohle může být jeden z důvodů, proč se tak strašně zhoršilo učňovské školství - že tam dřív byla spousta lidí, kteří nemohli studovat VŠ, takže ta úroveň (jak učilišť, tak absolventů) byla pochopitelně někde úplně jinde.
Měl by existovat nějaký školní "mezistupeň" pro lidi, co mají slušné studijní předpoklady, ale chtěli by se věnovat řemeslům. A ne jen současné učňáky jako fakticky vyšší stupeň pomocné školy.
Učňáky jsou na nic.Bylo by dobré se vrátit k tomu,že uchazeči o řemeslo se chodili učitk řemeslníkům.Po vyučení skládali tovaryšské zkoušky a po určité době mistrovské.
Nesmysl já končil zš v 88 a problém nebyl naopak existovali tzv preferované obory (ty kde chyběli žáci) a tam rodiče neplatili vůbec nic vše i dojížděním platil stát nebo podnik. Bohužel po 89 se to změnilo i tak jsem v pohodě vystudoval sš. Jo a určitě někdo v 87 sez z devítky rovnou do fabriky když se vycházelo z osmé třídy
Jak jste mohl s touto češtinou udělat maturitu? Neměl jste náhodou ridiče v KSČ?
Moje mala sestra se jednou prorekla v roce 1987 nebo 88 v autobuse - ptali se ji: A cim budes, az budes velka, holcicko? A moje sestra cistym hlaskem odpovedela: Jestli se zmeni rezim, budu ucitelkou - a jestli ne, tak svadlenou! Lide kolem potlacovali smich, ale mamince tehdy vubec do smichu nebylo - dost se potom bala, jestli tam s nimi nesedel nejaky bonzak... Ja uz jsem byl tehdy nauceny verejne takhle nemluvit, aby k nam 'nedosli panove policiste' a rodice si neodvedli do vezeni... No a tyhle casy tady zdejsi soudruzi chteji zpatky, fuj!
Ale prosím tě... Nepřeháněj..