Ono to bylo trochu jinak, než se nám snaží namluvit bývalí marxisté a současní neomarxisté. 1 500 let dobře fungoval Ptolemaiův sysém, starověk a středověk bez problémů určoval pohyby planet, zatmění Slunce a Měsíce.
Pak přišel katolický mnich Koperník s heliocentrickým názorem, který geniálně odvodil prostou úvahou. I tak s ním tehdejší intelektuálové, jako Galileo souhlasili. Jenže to byla jen teorie a Galileo ji prezentoval jako fakt. A to byl ten kámen úrazu - v té době to byla pouhá teorie proti 1 500 let bezproblémových znalostí, které založili ještě staří Řekové
Heliocentrickou teori dokázel až po 30 letech po těchoto událostech matematicky Kepler, a teprve v 19. století fyzikálně Foucaultovo kyvadlo.
Giordano Bruno byl upálen kromě jiného, také protože tvrdil, že lidé žijí na všech nebeských tělesech, včetně |Slunca a měsíce.
Ke srovnání byl přidal Darwinovu vývojovou teorii. Všichni vědí, že na základě nových biologických teorií je mimo hru. Je to výmysl, který není podložen žádnými důkazy. Přesto ji drtivá většina, vědci, politici, obyčejní občané věří.
Proces s Galileem trval léta a byl velmi komplikovaný a nepřehledný. Rozhodně měl na své straně nemálo církevních autorit. Jeho přítelem a obdivovatelem byl i papež Urban VIII. Galileo se ovšem dopustil nemálo přešlapů. Jeho heliocentrická teorie byla sice správná, důkazy však mylné (příliv a odliv jsou způsobeny Měsícem a nikoli obíháním kolem Slunce). Přestože byl nabádán k opatrnosti, jeho "Dialog o dvou největších systémech světa" byl vnímán jako provokace. Zastánce geocentrizmu totiž v knize dostal jméno Simplicio (Prosťáček) a navíc se Galileo netajil s názorem, že Bible není neomylná a tedy, že ve věcech pravdy má přednost věda před vírou. Navíc tím porušil svůj závazek z r. 1616 (nepropagovat heliocentrismus).
Za zmínku stojí teorie italského historika Redondiho, který po prozkoumání Vatikánských archivů došel k názoru, že skutečným proviněním Galilea bylo jeho odmítnutí dogmatu o transsubstanciaci. (pro katolickou víru dodnes dost zásadní věc). Pokud by však byl inkvizicí souzen za toto, pak by byl upálen. Vzhledem ke Galileově významu bylo proto zvoleno zástupné obvinění, které ho nestálo život.
V době Galileova procesu už bylo v Římě upalování kacířů poměrně nepopulární. Posledním, kdo zde byl upálen byl r. 1600 Giordano Bruno
Doporučují k přečtení heslo Galileo Galilei a heslo Giordano Bruno v Apologetické historii katolické církve od dr. Radomíra Malého. Teze z tohoto článku, které nám mj. také hustila soudružka učitelka z dějepisu do hlavy, uvádí do úplně jiného světla.
😄 😄 😄 No jo holt svatý stolec je Belzebubova hračka