Co jsem komu udělal, že jsem musel na netu najít rady pro ... Hned první pracovní den v roce, a už je tu vítěz soutěže o nejzbytečnější článek.
Kdo má řidičák na auto s manuálem, ten to číst nepotřebuje. A kdo má jen na automat, ten také ne.
ale možná to psal hned po novoročním flámu to by mnohé vysvětlovalo
Když přijede Američan do Evropy a v půjčovně mu dají auto s manuálem ( protože automat je momentálně vypůjčený, nebo ho vůbec nemají), tak je v p e r d e l i 🙂
Pro tyto případy by měli mít v té půjčovně tento článek nakopírovaný na pultě a rozdávat ho Amíkům.
Teda nejvíce mne v článku dostalo to nakonec:
"Upozornění – Dbejte na to, abyste nikdy neuvolňovali nohu ze spojky, když vozidlo není v neutrálu. To by způsobilo jeho nadskočení a zastavení." Podle této věty, tedy musím mít sešlápnutou spojku i za jízdy a pokud ji uvolním, tak auto nadskočí a zastaví se. Přiznám se, že pokud bych přišel od někud, kde jsem za celý život nikdy neviděl auto, tak bych podle tohoto návodu nepochopil, co mám vlastně dělat. Opravdu to vypadá, že autor použil nějaký americký návod k řízení auta a nechal ho strojově přeložit.
Podle toho, v jakém duchu se článek nese, bych taky řekl, že se jedná o překlad z američtiny. Manuální převodovka je pro většinu řidičů běžná záležitost, protože těch aut s automatem zatím u nás tolik nechodí a spíše se většina řidičů nesetkala s technikou jízdy s automatem.
Výplod chorého šílence... No snad jediná omluva pro autora tohoto článku by bylo, že je to přeložený článek původem z Ameriky, tam by to bylo možné. Jinak nevím. Je to opravdu neskutečná slátanina, to muselo opravdu bolet, vymyslet něco takového.
U některých vozů pedál úplně vlevo je parkovací brzda, potom tam u automatu budou tři pedály a u manuálního řazení dokonce čtyři pedály, co potom s tím. Práce se spojkou vůbec nepopsána, to není návod na používání, ale pouze popis umístění ovladačů a ještě k tomu chabý. Další nezmíněný oříšek je pojistka zařazení zpátečky, přizvednutí pojistného kroužku, odtlačení páky přes pružinu, přizvednutí řadící páky, zatlačení řadící páky dolu, pojistné tlačítko a další. O redukcích a způsobech řazení ani nemluvit. Článek o tom by měl psát někdo, kdo minimálně jednou s tím opravdu jel.
Radit někomu aby startoval auto se stlačenou spojkou může jen ten co o motorech nic neví a nebo pouze jen tomu kdo si koupil novější koncernové auto s manuálem kde to jinak nejde. Motor se u auta s manuální převodovkou staruje vždy s vyřazeným rychlostním stupněm bez sešlápnuté spojky. Je to kvůli mazání axiálních ložisek, ze kterých se díky vyšlápnutí spojky a tím zvýšením tlaku na kliku v axiálním směru, vytlačí olej a motor tak na tomto konkrétním ložisku staruje nasucho. Takže na něj tlačíte, nutíte jej se točit, ale nemažete.
" Pokud byste vůz rozjeli na první rychlostní stupeň, pak dojde k poskočení vozu dopředu, což způsobí poškození převodovky vozu, jeho exteriéru a okolí vozu."
A jak jinak chcete vůz rozjet? Pokud máte na mysli startování vozu se zařazenou rychlosti, tak se nic tak dramatického jak píšete nestane, pokud nestojíte těsně za jiným vozem a nemáte zataženou funkční ruční brzdu, pak hrozi jen náraz do vozu před vámi, ale poškození převodovky, na to klidně zapomeňte. Jen idot by totiž držel klíček v poloze start tak dlouho dokud by motor i se zařazenou rychlostí nenastartoval a pokud přece, tak takovému člověku radit je zcela zbytečné. Ovšem i tak by to převodovka zvládla.
Kde jste ty moudra s axial ložiskama sebral ?
Já mám spíš opačný problém. Tohle jsem ovládal ještě před autoškolou, i když jsem za volantem nastartovaného vozu do té doby neseděl. Po shlédnutí mnoha videí nepochopitelných nehod, kdy auto vyrazí opačným směrem, případně se na N vydá někam samo, se bojím automatických převodovek. Podíl na tom může mít to, že pro mnohé lidi je logika ovládání aut. převodovky "proti srsti" i logice intuitivního ovládání různých pracovních strojů.
Manuál je USA považován za vynikající zabezpečení vozidla proti ukradení. Málo který zloděj s tím umí odjet. Ale takový článek zde je urážkou rodiny motoristů, ne těch pipin co ale umí za jízdy i telefonovat.
Vůbec nechápu jak jsem dokázal získat řidičský průkaz na osobní i nákladní vozidla bez těchto rad.Tímto krmit dnešní adepty tak skončíme všichni na stromech.
To už je 1 duben?? Doufám že autor této srandy nemá ani řidičak na tříkolku(šlapací) nedokázal by totiž u ní ani zařadit kvalt.Zplodit takový článek chce fakt kule.