Díky naší vládě, hlavně té po revoluci se dnes všichni dívají přes prsty na toho kdo jde na učnak. A nedej bože aby pak dělal řemeslo jako OSVČ, na ty se dnes pořádají hony. Máme spoustu vysokoškoláků ale nejsou vysokoškolsky vzdělání. To je ale doba 😑
přitom školství pracuje s jednoduchou statistikou a velmi jednoduše se dá plánovat - kolik škol potřebujeme, kolik tříd, kolik absolventů a vzhledem k známé struktuře naší ekonomiky se dají jistě s vysokou přesností odhadovat potřeby kvalifikací ...
a proč mají učební obory špatnou pověst? nemohou za to. to je panika, pod jejímž vlivem se rozhodují rodiče žáků na základkách - nemohu nechat své dítě na základce s těmi co tam "zbydou" - musí na víceleté gymnázium, nemohu dopustit aby šlo mé dítě studovat s těmi co "zbyly" na základkách - musí na střední školu s maturitou ... na základních školách (některých) pak opravdu někdy zůstávají žáci podprůměrní s nedostatečnou mírou motivace a pro všechny ještě jakž takž talentované žáky tak vzniká podprůměrně stimulované prostředí a už vůbec nestimulující pro ty co jsou podprůměrní ...
víceletá gymnázia - zvláště v na populaci chudých letech - vysávala jakkoliv kvalitní žáky základek - počet gymnázií často nekorespondoval s potřebami při klesající demografické křivce - od samého jejich zrodu se operovalo s názorem, že jsou určeny talentovaným žákům, ale často se plnily žáky bez výrazného studijního talentu - kdo pak zbyl na školy prázdné?
Je to už x let, co jsem já šel na učiliště studovat, dnes jsu učitel. Tehdy jsem neměl šanci jít na nějakou školu či studium, ale až s roky člověk dostává lepší rozhled a postupně a hlavně že chce, tak si dodělá. Vzpomínám jak spolužačka ze základky se hlásila na kadeřnici, mela jen jedinou trojku na vysvědčení a nebýt tatínka, tak se tam nedostala. Dnes se dětem naservíruje vše pod nos, když jim to na škole nejde, tak za to může učitel, nebo v lepším případě mají asistenta. A tak dnes se na jakoukoliv školu dostane vlastně každý. Víte my jsme supr škola a máme skvělé kantory, to že to vašim dětem někde nešlo, my doučíme. Vzniká i boj o žáky a teď jich je víc tak kam s nimi? Rodiče mají ambice kam dát ty své...takže ze škol se stává jen výroba dalších co vlastně ani neví zda jim to v životě k něčemu bude. Takže zpět k tomu nej...gymnázia by měly mít opravdu v požadavcích takové nároky a kritéria, aby tam byli ti co mají představu jak dál, o tom to gymnázium je, příprava na další studium. Opravdu se snížily nároky na přijetí k vzdělávání, jak jsem psal ..na kadeřnici jen s jedničkami a dvojkami, dnes čtyřky a muže jít kam chce i na VŠ...
Já osobně bych spíš podporovala více lyceí - tedy kombinace odborné školy a gymplu. A rodičům nynějších deváťáků bych vzkázala, ať své děti ujistí, že je budou mít rádi s gymnáziem i bez něj a je spousta cest k vystudování vysněného oboru.
Ježíš 😁, konečně nějaký normální a "neextremisticky" koment🙏...který i ve své krátkosti jediný podtrhuje podstatu věci 👍
Vidím to úplně jinak! Současná generace mladých lidí s jejich idealizovaným světem je tak zpovykaná a líná, že si myslí, že gympl je zachrání od manuální "lopaťácké" práce. Většině z nich se nechce vůbec nic dělat a mají představy o světě které jsou zcela nereálné! Chtěli by pracovat pouze pár hodin v týdnu k tomu ještě především na HO a začínat na platech o kterým se běžným lidem ani nezdá! Tak jste si to pěkně vychovali!
Není to tak dávno co se měly, zejména osmileté gymnázia, rušit. Přijímačky jsou závod, stejně jako celý život, kdy lidé a skupiny lidí bojují o omezené zdroje. Někdy to probíhá civilizovaně a někdy je to dost brutální. Princip je ale stejný. Prvním krokem k jakékoliv změně je podívat se na situaci reálně a definovat problém. Ještě jsme nezačali, jenom blábolíme nesmysly, jednou tak a podruhé opak.
Gymnázium je výběrová škola, příprava na vysokou. Tudíž je jen pro ty nejlepší a za sebe říkám - konečně to tak třeba zase bude! Společnost určitě nemá povinnost nafouknout kapacitu gymnázií, aby se tam dostal každý, kdo chce.
to tak bývalo dřív, někteří rodiče dokonce nechtěli na gymnázia děti pouštět, protože to "není dokončené vzdělání". No a za 35 let se doba změnila.
Většina se tu ohrazuje učňáky - uvědomujeme si, že děti, které chtějí naopak na ten učňák a mají k té práci vztah se také nedostanou na obor, který celé roky chtěly??? Protože berou podle prospěchu, tudíž vezmou ty co se nedostanou na ty “lepší” školy a dali si záložní plán právě tam. Takže dítě s šesti dvojkami hurá, opravdu půjde na učnák, který ho absolutně nezajímá. A dítě, které má o tento obor dlouhodobě zájem se tam letos nedostane právě kvůli těm dvojkařům. Napadne to někoho nebo jsou jen důležité gymply?
půjde na pracák a rodiče věnují jeden školní rok jeho přípravě, aby se dostalo. No a pak skončí na pracáku nebo učňáku nějaké jiné dítě z následujícího ročníku... Taky řešení.
Problémy jsou tři. Jeden, zásadní, že bolševikovi se paradoxně podařilo zneuctít dělnické a řemeslnické povolání jako něco hnusného, kam se musí za trest (špatný původ, špatný názor). Druhý je ten, že maturita ev. bakalariát je už pomalu potřeba na všechno. A třetí, že prostě ubývá manuální práce pro "hloupé" lidi.
Vzhledem k rostoucím sazbám za manuální práci, poptávka rozhodně neutichá, obecně je známo, že sehnat dobrou partu na stavby je problém a čekací doby na každou takovou profesi bývají v řádu 6 měsíců až 1 roku.
Spíš jde o dehonestaci učňů a to není práce ,,bolševika", to je práce naopak všeho polistopadového v novém režimu.
S prostřední částí souhlasím ve všem.
K čemu nám budou mladý s gymplě, když nebudou truhláři, instalatéři atd. Gympl má být výběrová škola pro top žáky, né že tam budou děti s trojkama a budou to uplácet rodiče!
to je jednoduchý. uděláte si gympl. máte všeobecné vzdělání. a pokud si budete chtít doplnit to odborné, tak není problém na učňácích otevřít zkrácené a třeba večerní obory pro lidi s maturitou, kteří si dodělají JEN tu odbornost. Všeobecný základ už mít budou a budou motivovaní. Někde to tak už je. Sama pošilhávám po místním silnoproudu 😄
Většina se tu ohrazuje učňáky - uvědomujeme si, že děti, které chtějí naopak na ten učňák a mají k té práci vztah se také nedostanou na obor, který celé roky chtěly??? Protože berou podle prospěchu, tudíž vezmou ty co se nedostanou na ty “lepší” školy a dali si záložní plán právě tam. Takže dítě s šesti dvojkami hurá, opravdu půjde na učnák, který ho absolutně nezajímá. A dítě, které má o tento obor dlouhodobě zájem se tam letos nedostane právě kvůli těm dvojkařům. Napadne to někoho nebo jsou jen důležité gymply?