O Ježíškovi se normálně mluvilo, požáry od stromečku jsou běžné i dnes, v televizi běží taky Mrazík dnes, tak nechápu,o čem je článek? Jenom zase ukázat na to, jak to dřív bylo hrozný a teď je to krásný? Omyl. Dřív byly Vánoce svátky klidu a míru, dnes jsou to svátky o konkurenci, kdo dostane víc a dražší věci. Dejte už s tímhle panebože pokoj. Jste trapní, pořád dokola.
I v dnešní době lze mít klidné a pohodové svátky. Záleží na tom s jakým přístupem to člověk/rodina pojme. Jaké vánoční svátky si kdo udělá, takové je má.
Vánoce byly stejně hezké jako dnes. O Ježíškovi se mluvilo naprosto běžně,v kostelích byly jesličky a půlnoční mše. Že hořel občas stromek to je pravda,začínaly tehdy teprve elektrické svíčky a obyčejné prostě hořely. Prostě Vánoce byly stejně jako dnes jak si je kdo udělal. V jiné době byly jiné věci,jiné hračky,ale jinak se nic nezměnilo. Dneska je všechno jenom víc konzumní a všechno je o penězích. Dřív to bylo všechno víc o lidech.
Přesně tak. A potom - jakoby zrovna Mrazík neběžel od té doby každoročně.. Hlavní ale je, že dnešní rádoby novináři můžou psát, co je napadne, pravda-nepravda, to je jedno
Strašný blábol.
Dlouhé fronty na kapry? Loni jsme stálí 1,5 hodiny.
O Ježíškovi se normálně mluvilo.
Stromečků bylo na tržištích dost. Pravda, jedlí bylo málo, ale smrčky a borovice normálně.
Pohádka Mrazík je klasika a nemá s ideologií co dělat. Vysílá se dodnes.
Dárků bylo dost, jídla také. Nevím, že by byly poloprázdné regály. Vyrůstala jsem v okresním městě a prázdné regály nebyly, pokud nešlo o rohlíky 10 minut před zavíračkou.
V lahůdkách byly k mání dorty na objednání a spousty chlebíčků.
Požáry od stromečků se občas vyskytly prostě proto, že řada lidí chtěla mít voskové svíčky a prskavky. Ale normálně byly k mání elektrické svíčky, které se, když praskly, daly vyměnit.
Nebylo všechno v té době O. K., ale takovýhle článek plný lží... Komu to vlastně slouží?
Taky mě už štvou ty články furt dokola o prázdných regálech. To možná bylo v padesátých letech, já jsem vyrůstala v sedmdesátých a osmdesátých letech a v obchodech bylo v naprosté většině všeho dost. Ano, nebylo 50 druhů jogurtů a sirupů, byly 2 - 3 druhy, ale co jsme chtěli to jsme koupili. Je pravda že před Vánocema se stála fronta na mandle a kokosovou moučku, to si pamatuju, ale nikdy jsme neměli problém s kaprem nebo se stromečkem, nepamatuju si že by na nás nezbylo, nebo že by byla nějaká šílená fronta. Byl velký rozdíl mezi padesátými a osmdesátými lety, to je třeba si uvědomit, jako teď bude velký rozdíl mezi třeba rokem 2000 a 2030.
Mám silný dojem, že někdo kdysi zplodil článek o kterém si myslel že zaujme svými negativy a od té doby ho další autoři jen opíšou, sem tam přehodí pár řádků a sem tam trochu vylepší. Něco jako když kdysi někdo vyprávěl o strastiplné cestě předků za vzděláním několik km dlouhé ve vánici a v pouhých dřevácích, aby si jeho potomci vážili toho že chodí do školy kterou mají za rohem a mají ten luxus řádného obutí. Obojí zdůrazňuje to, jak těžká to byla doba a jak se nová generace má oproti té staré skvěle. Zajímavé tehdy i teď je to, že čím vzdálenější doba to je, tím víc historkám o těch těžkých časech které sami nezažili přidávají mladí vypravěči na dramatičnosti.
Minimálně třetí článek o vánocích za socialismu (autorku chválím, že napsala socialismus a ne komunismus jak je teď u podobných pamfletů zvykem) na jedno brdo, zajímalo by mě, jestli autoři od sebe opisují, nebo jestli dostali manuál který podle svého jen doplňují. Ale jedna z těch lží mě opravdu vytáčí - vánoční ozdoby. Jako školačka (a to už je sakra dávno) jsem byla na exkurzi v družstvu Slezská tvorba které bylo jedním z výrobců nádherných, ručně dělaných skleněných ozdob, které byly cenově dostuné (takže si je mohl koupit každý) a které se vyvážely do celého světa. Proč nepřiznat něco na co jsme mohi být právem hrdí? Protože socialismus? Nechápu kde vzala autorka ozdoby ze slámy - ve Valašském muzeu nebo v Babičce? Kde bych proboha vzala ve městě slámu?
Jo a co se stromečků týče převažovaly smrčky, ne borovice.
Možná v 50. letech se o Ježíškovi nemluvilo, tak daleko má paměť nesahá. Ale v 60. letech se o něm mluvilo normálně, i když ne v tisku. Dárky byly normální, že by nebyly hezké, jsou jen kecy. Mrazík v televizi běžel, mimochodem to je docela pěkná pohádka, a běžel/běží každoročně i po revoluci. Co nebylo, bylo tropické ovoce a rozinky, ale člověk se k tomu vždycky nějak dopracoval. Prostě Vánoce byly Vánoce i tehdy - ba možná ještě trochu víc, než jsou dneska.
Myslíte to tropické ovoce nedozrálé, zelené, bez chuti?
Jak jsme mohli jenom ty požáry, azbuku a bezJežíškovství jenom přežit?! Článek fakt hraničící s dezinformací. Ježíšek byl normální součástí Vánoc, mnohem mnohem víc než dědek Mrázů, požáry jsou běžné i dnes - konkrétně dnes v Modřanech a Mrazík v televizi byl taky rok co rok i po sameťáku. Spíš dnešní záplava Santa Clausů a pokřiků Merry Christmas jsou mnohem větším zabijákem tradičních Evropských - a hlavně Českých Vánoc.
Proč píšete, že to tak bylo vždy a všude.
Věta z článku...Místo Ježíška byl často propagován Děda Mráz, importovaný z tehdejšího Sovětského svazu..
Toto se dělo akorát když byl prezident Zápotocký, čili do r.1957 ..od doby kdy byl prezident Novotný to u NIKDY nebylo.
Další věta...Dlouhé fronty na kapra byly všudypřítomné, a ne všichni měli to štěstí, že se na ně dostalo...
Možná toto bylo ve městech, ale v menších městech a na vesnicích ne.Vždy bylo na veřejné tabuli vyvěšeno kdy přijedou s kapry.Ano, byly fronty, ale protože si lidi chtěli kapry vybírat a být dříve doma.Když člověk přišel 5 minut před skončením prodeje, kapra dostal, akorát jen toho co tam zbyl.
Další věta.. nesměla samozřejmě chybět ani čokoládová kolekce, kterou ocenily především děti...
Ano, kolekce byly a dostávaly se ve fabrikách na děti.Já měl tři, čili od mé fabriky 3 a od manželčiny fabriky také 3, takže jsme už další nepotřebovali kupovat.A hlavně..NA VŠECH FIGURKÁCH BYLY PROVÁZKY aby šly figurky přivázat na stromek a ne jako dnes kdy přivázat nejdou a výrobci figurek se ohrazují, že kvůli provázkům by museli zdražit kolekce.Jak je to možné, že to komunisti nedělali?
A co bylo pod stromečkem, tak to záleželo na každém co měl rád.Já rád četl a tak jsem tam míval knížky (od rodičů 2-3 a od každé babička s dědou další knížky).
Tenkrát běžel film Vinnetou a pro mně byl nejlepší dárek knížka Vinnetou.V pozdějším věku kolo s beranama, sice to nebyl Favorit, ale hlavně že to mělo berany.
Už jste s tím věčným pomlouváním socíku směšní...
Generace to pamatují a nepotřebují číst vaše slátaniny.
To,že popisujete dobu před více než 50-60 lety ,můžete zároveň také srovnat dobu předválečnou...
Jenomže to nebyl socialismus,tak se to nehodí.
Nebyla jsem nikdy komanč ani jejich sympatizant,ale ty kecy,co se tady o té době vymýšlí,už nejsou jen směšné,ale rovnou prolhané.
V padesátých letech se soudruzi opravdu pokoušeli nahradit Ježíška Dědou Mrázem. To ovšem každý ví. Zbytek článku je ve stylu "přání otcem myšlenky." Betlém jsme měli po babičce, stromek vždycky, o kaprovi a salátu nemluvě. Nevím, proč by měl být tehdy problém sehnat brambory, zeleninu a majonézu. Poloprázdné regály v potravinách si nepamatuji. Když v řetězu praskla žárovka, byly k dispozici náhradní, v nouzi se dala použít žárovička třeba z baterky. Mouku na cukroví a vánočku maminka taky normálně koupila, nepašovala ji přes hranice v podšívce kabátu. Stavebnice, knížky, brusle apod. jsme dostávali podobné, ale nijak nám to nevadilo. Neobhajuji socialismus, ale když už veřejně píšu (a není to sci-fi), neměl bych si vymýšlet. Přeji hezké a klidné Vánoce.