Už pár let uvažuju, že bych ten automat zkusil, ale trochu se bojim, že s tim nebudu umět ...... 😄
Přechod z manuálu na automat je brnkačka, pár minut a je to vaše. Obráceně to může být problém na delší dobu...
P.S. Před časem jem někde viděl video (z Emeriky), kde zloděl pojal odvážnou myšlenku ukrást auto. Došlo ale k nečekané komplikaci - auto bylo manuál, ...no po pár minutách to vzdal a utekl. Manuál prostě není pro úplné blbce...
Znám mnoho lidí, co si automat nemohou dovolit a odsuzují ho jako zbytečnost pro neschopné řidiče. Ale jakmile si ho mohou dovolit pořídit, už na něj nedají dopustit.
.
Řazení je v dnešní době stejně velmi nudné. Synchrony, dvouhmotové setrvačníky, pneumatický přenos sil, elektronické vyrovnání otáček - to vše udělalo z manuálního řazení stejně činnost, která už vůbec neukazuje na technickou (strojní) zdatnost. Většina dnešních řidičů "pyšných" na to, že taky umějí řadit, by si neporadila s nesynchronizovanou převodovkou, řazení s meziplynem, nebo ani s volantem zpřevodovaným na řízení bez posilovače.
.
Automaty jsou přirozený vývoj. V rámci určité zábavnosti není na škodu, aby i mladí řidiči uměli kvedlat s pákou, ale nutnost už to není. Pokud by přecijen nastoupili do auta bez automatu, aktivní řidič by takové "přeškolení" zvládl během pár dní i bez autoškoly.
Když si tedy někdo udělá řidičák na automatu, nesmí řídit manuál, protože to neumí. Ale když si řidič/ka odkojená na manuálu sedne do auta s automatem, tak podle zákona je to ok - i když se s tím automatem(samozřejmě když mu/jí nikdo neporadí)taky ani nerozjede. Netuší jak dát páku a co znamenají ty písmenka na ní...A když už se i rozjede, tak si při první nutnosti mírně přibrzdit vybije zuby o volant, protože levou nohou skočí po brzdě místo spojky jak to má už léta zautomatizované. Ale to už je dle zákona v pořádku. Není to trochu ironie?
Dobře si pamatuju jak zásadní bylo nechat levou nohu v klidu při mé první jízdě s automatem(což se nakonec dokonce i podařilo).😄
Jde tu samozřejmě spíše o ironickou nadsázku. Každopádně co tím chci říct je, že osobně bych asi třídy B na manuál a automat nedělil. Obojí se dá(s větším, či menším úsilím) přeučit, jen z toho automatu to pak možná potrvá trochu dýl.
Ale pokud vím, že s manuálem neumím, tak do něho přece nepolezu a nemusí mi to nařizovat omezení v řidičáku. Stejně tak když neumím s automatem.
Ale jinak asi obecně automat proč ne, ale dokázat řídit i manuál bude vždycky výhoda.
Jediné negativum vidím v tom, že pro lidi, kteří si nemůžou dovolit mladší natož nové auta a jsou odsouzení jezdit se starými ojetinami přibude další zdroj kostlivců ve skříni při koupi auta v podobě opotřebovaných automatů, které zde v Evropě nemají takovou výdrž jako manuály... až manuály nebudou už k dostání.
Sháněl jsem Galaxy kolem rv. 2013-2014 a daleko více jich bylo k mání s automatem, ale právě z tohoto důvodu jsem šel zásadně po manuálu.
Automat je super věc, ale že bych si kvůli ušetřeným pár stovkám do budoucna sám sobě vytvořil překážku je hodně velká hloupost.
důvod není nižší cena (leckde může být i vyšší), ale snadnost získání řidičkáku.
Dnes není běžné,aby rodiče vedli už "od mala" své děti k řízení, kdy to zkoušely třeba už od 15 let někde na polní cestě za vesnicí a autoškola už byla jakási formalita.
Dnes je běžné, že žáci autoškoly skutečně v autoškole řídí poprvé a je toho na ně moc - sledovat provoz, sledovat značky a ještě k tomu se "trápit" s řazením, tak prostě zvolí jednodušší cestu. Zejména, když zkoušející komisaři někdy z rozmaru vyhodí od zkoušky za to, že "támhle jste měla jet na trojku a ne trápit ten motor". Získají řidičák pro svoje auto a možná, časem, až se vyjezdí a získají jistotu, si udělají i třeba na ten manuál. Je to sice dražší, ale pro mnohé snazší cesta.
Jezdit s manuálem bude za pár let taková rarita, jako jezdit s koňským provozem. Ale proč to neumět. :-)
Tak třeba manuál v Americe byl rarita uz v 60 letech a my sme se teď probudili a cpem to jako něco moderního automaty.
Pokud se zájemce o řidičák nedokáže naučit řídit auto s manuálem , protože by ho rozpzylovalo v pozornosti,tak by raději neměl řídit vůbec. Řazení musí být jako dýchání, nemá o tom přemýšlet, ale někteří dnešní mladí lidé chtějí vše jednoduché a přemýšlení se nenosí.
Jenže udělat z řazení bezmyšlenkovitý proces docela dlouho trvá. V autoškole se začátečník učí najednou hodně věcí, tak nevidím důvod, proč to zbytečně komplikovat ještě něčím, co je dáno výhradně technickým nedostatkem spalovacího motoru a jde to snadno odstranit automatickou převodovkou nebo elektromotorem.
Lidé co dělají ŘP pouze na automat můžou jednou litovat. Jelikož nesmějí řídit pak auto s manuální převodovkou. A lidé co si udělali klasické ŘP s manuálem mohou řídit oboje. Automat je fajn hlavně ve městě, ale manuál je manuál.
A jednou může nastat situace, kdy člověk bude muset sednout do manuálu. Jako ti zloději v USA, kdy chtěli ukrást auto, ale po nastoupení zjistili, že auto má manuální převodovku a tak auto nedokázali ukrást.
Mít manuál v USA je nejlepší ochrana proti neschopným zlodějům.
Hlavne by meli nekterym ridicum vysvetlit, co jsou blinkry, jak pracovat se svetly, jak s mlhovkou, co to je zip, ze 50 v obci je petka a nula na ukazateli rychlosti, ze 3 m mimo mesto nebo na dalnici nejsou bezpecna vzdalenost, ze i v levem pruhu na dalnici je max 130 kn za hod atd atd, je toho spousta.
Omyl, hlavní je umět řadit s manuálem....
(sarkasmus, pro jistotu)
Všechno upadá a lidi degenerují. A říkají tomu pokrok.
Automat je (alespoň dle googlu) jen o deset let mladší vynález, než manuál, oboje jsou vynálezy konce 19. a začátku 20. století, o pokroku nemůže být řeč, když je s námi obé přes 120 let. A já bych opravdu upřednostnil ten "pokrok", dle Vás degeneraci, v podobě automatu (hydroměniče), protože odpadá otravné kvedlání pákou, obzvlášť při jízdě ve městě je manuál v dnešní době fakt na nic, nemluvě o nepříjemnosti řazení v některých vozech (neoptimální dráhy řazení, kdy to tam člověk musí i u nového vozu rvát silou, šílená ergonomie, kdy hlavice páky je mnohem níž, než loketní opěrka a člověk musí dát ruku do propasti a spousta dalších hloupých problémů, kterými automat netrpí).
Jo, třeba takových 16 kvaltů, to by dneska už dal jen málokdo... 😁
Dávám 18 kvaltů každý den někdy i 9 hodin v kuse.2 nákladní auta ve flotile jsou v manuálu a to jsou roku výroby (2022)
Co je to zas za kravinu? Když neumí řadit,to jako umí řídit?
A kdyz neumim nastartovat motor klikou tak taky neumim ridit?
Sorry ale manual je proste prekonana technologie v naproste vetsine pouziti. Pokud to nekoho bavi tak prosim, zadny problem, take jsou pripady, kde manual dava vetsi smysl, ale ja si zivot radsi usnadnim nez zkomplikuji. Auto je pro me prostredek, jak se co nekrychleji a nejpohodlneji dostat z bodu A do bodu B a kdyz chci honit klacek, tak radsi ten svuj nez ten v aute.